EVMI jaaroverzicht, deel 1: corona

corona

De laatste dagen van 2020 zijn aangebroken, hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar. In 5 delen bladeren we nog eens door de 8 EVMI's die zijn verschenen. Deel 1 staat in het teken van, hoe kan het ook anders, corona.

nestle

Hoe reageert een groot bedrijf als Nestlé op de coronacrisis? In EVMI 4 spraken we met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland. 

Net als zovelen, werkt Marjolein Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor zowel de foodservice als de supermarkten.

Hebben jullie grote veranderingen in het afzetpatroon meegemaakt?

“Ja, van sommige artikelen schoot de verkoop omhoog. Maar niet bij al onze producten. We leveren ook aan de horeca en daar viel de verkoop natuurlijk grotendeels stil.”

Wat doen jullie nu anders dan voorheen?

“Allereerst zijn we begonnen met initiatieven die de gezondheidszorg helpen. Een deel van onze artikelen leveren wij ook aan de gezondheidszorg, producten die de maaltijdbereiders in ziekenhuizen gebruiken om patiënten en zorgmedewerkers van eten te voorzien. We hebben meteen gezorgd dat onze leveringen aan ziekenhuizen vlekkeloos overeind blijven als daar meer druk op komt. Denk ook aan de talloze koffiecorners in ziekenhuizen. Verder hebben we voor vijftig ziekenhuizen in Nederland pakketten gemaakt voor medewerkers van intensivecare-afdelingen, zodat zij bij die enorme werkdruk altijd van eten voorzien zijn. Een bijdrage leveren aan de gezondheid van mensen is een onderdeel van onze missie en die hebben we met dit initiatief op deze manier vormgegeven. En we hebben ons aangesloten bij het initiatief ‘Help de horeca’.”

Zou je iets over de omzetfluctuatie van Nestlé kunnen zeggen?
[...]

Lees het hele artikel hier.


webinar
De Technische Unie verzorgde begin september een webinar over de lessen die de voedselindustrie kan leren van COVID-19. Dit artikel uit EVMI 7 vat samen wat we kunnen leren van de coronacrisis.

De Technische Unie is de grootste Nederlandse groothandel voor de industrie op het gebied van Maintenance, Repair en Overhaul (MRO) en Original Equipment Manufacturing (OER).

Wouter Burggraaf, de eigenaar van adviesbureau Burggraaf & Partners, is expert op het gebied van hygiënisch ontwerp en leidde de kijkers gedetailleerd en uitgebreid door de lessen die de voedingsindustrie kan trekken uit de COVID-pandemie. Hoewel duidelijk is dat het virus zich niet via voedsel kan verspreiden, is het van belang om op de hoogte te blijven van de meest effectieve maatregelen tegen het virus voor de gezondheid van de medewerkers. Bovendien blijkt dat de coronapandemie ons wijst op verbeterpunten in de industrie.

Mondmaskers

Het coronavirus verspreidt zich op drie manieren, namelijk via direct contact, grote waterdruppels en aerosolen. De eerste twee verspreidingswijzen zijn relatief makkelijk aan te pakken. De verspreiding via aerosolen is lastiger op te lossen en wijst volgens Burggraaf op [...].

Lees het hele artikel hier.

 
supermarkt
Het coronavirus gaat helaas ook mee het nieuwe jaar in. De effecten van de crisis sijpelen door in de voedseltrends die we in 2021 kunnen verwachten. In EVMI 8 zoomden we in op een aantal fenomenen.

Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan en retaildeskundige Paul Moers over de blijvende effecten en de te verwachten ontwikkelingen voor volgend jaar. De hoofdmoot van de foodtrends wordt lokaal, eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel. Daarnaast gaat de digitalisering door.

Back to basic

“Corona heeft ons doen realiseren dat de wereld niet maakbaar is. Er is een bezinningsstroom op gang gekomen”, aldus retail- en merkendeskundige Paul Moers. Volgens hem wordt ‘minderen, maar niet elimineren’ het thema van 2021.

Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan verwacht dat dit inzicht leidt tot een hang naar basics, die ook zichtbaar zal zijn op ons bord: “Elektrische keukenapparaten maken plaats voor pannen en de broccolistronken verkopen nu beter dan voorgesneden broccoliroosjes. Onderzoek heeft uitgewezen dat sinds de uitbraak van het coronavirus 20 procent meer verse, onbewerkte groenten verkocht worden in de supermarkt. Kant-en-klaar maaltijden werden juist minder populair. We gaan dus weer meer zelf aan de slag in de keuken. Omdat de extravagante uitjes niet meer kunnen, leren we de kleine verwenmomentjes waarderen: een goed kopje koffie gehaald via take-away of een écht lekker ijsje bij een goede ijswinkel. Eenvoudig maar troostrijk voedsel wordt belangrijk.”

Volgens Moers kunnen ambachtslieden zoals slagers, bakkers en visboeren die dankzij de coronacrisis herontdekt zijn door veel consumenten in 2021 dan ook op extra toeloop blijven rekenen.

Digital foods

Een andere ontwikkeling die door de pandemie een boost kreeg, is die van digital foods. Volgens beide deskundigen zal ook in 2021 [...].

Lees het hele artikel hier.

 
Bovenstaande artikelen uit EVMI zijn (tijdelijk) voor iedereen online te lezen. Smaakt het naar meer maar ben je nog geen abonnee? Klik dan hier

Thema's
Lees ook
Boekrecensie: Ondernemen in crisistijd

Boekrecensie: Ondernemen in crisistijd

Dat de coronacrisis alles behoorlijk in de war heeft geschopt mag duidelijk zijn, maar voor sommigen heeft deze crisis juist nieuwe inspiratie opgeleverd. Zoals auteur en ondernemer Femke Hogema, die in drie weken ‘Ondernemen in crisistijd’ schreef. Door haar jarenlange ervaring in de ondernemerswereld weet Hogema welke impact een crisis...

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederlanders, en dan met name volwassenen tussen 18 en 40 jaar, eten steeds vaker kant-en-klaar of thuisbezorgde maaltijden. Mensen ervaren tijdnood, hebben vaker geen zin om te koken, maar vinden gezond en lekker eten wel belangrijk.

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees eten.