Exota nu ook in blikjes

31 mei 2016

Priklimonade Exota is er nu ook in blikjesvorm. Het merk dat eind 2014 nieuw leven is ingeblazen, was er al in flesvorm. Op de blikjes staat het retro-logo en de claim ‘Met echte suiker!’ “De kritische consument bepaalt namelijk zelf – en op basis van eerlijke informatie – wat hij of zij drinkt en hoeveel”, meldt het eigenzinnige bedrijf.

Nederlanders boven de 45 kennen het roemruchte merk Exota: de frisse priklimonade in een beugelfles.

Het merk uit 1932 stopte nadat tv-programma De Ombudsman in 1971 aandacht besteedde aan exploderende flessen.

Sindsdien lag het merk in diepe slaap, totdat drie ondernemers uit Veghel (de vrienden Ton, Stefan en Patric) het eind 2014 weer tot leven wekten.

60.000 flessen

Ze kochten de naam en lieten bij Rièmes Boissons, een kleine gespecialiseerde limonadefabriek in het Franse Morteau, 60.000 flessen produceren.

“En hoewel de smaak aan deze tijd is aangepast, staat Exota nog altijd voor heldere kleuren, een mooi bruisje en een beugelfles die feestelijk plopt als je hem opent. Het is gewoon lekker spul”, zeggen de drie.

Tikkeltje recalcitrant

De gekleurde limonade van weleer heeft volgens het bedrijf bubbels en echte suiker en smaakt niet alleen verfrissend. “Het is anders, eerlijk, een tikkeltje recalcitrant en vooral: lekker van nu.

Op de website kunnen fans en critici meedenken over de toekomst van de retro-frisdrank. De consument bepaalt zo de route.

Een van die routes is dus al ingezet, met de introductie van de blikjes. Het gaat om slim cans (0,25 cl), in drie verschillende smaken: Mandarijn, Pompelmoes en Citroen.

Lees ook:

Frisdrankmerk Exota weer op de markt (2 maart 2015)

Altijd op de hoogte blijven?