Extra ‘boost’ voor vraag naar plantaardig

greenproteingrowthplan

Het Green Protein Growth Plan (GP2) van de Green Protein Alliance gaat volgende maand officieel van start. Dit is het nationale actieplan om de vraag naar plantaardige eiwitten een extra ‘boost’ te geven. Staatssecretaris van Dam van Economische Zaken gaf het startsein voor een versnelling van de eiwittransitie.

Dat gebeurde tijdens het eerste nationale Green Protein Event in Aalsmeerderbrug voor een zaal van ruim 150 geïnteresseerden, waaronder leden van de Green Protein Alliance (GPA).

Nederland is mondiaal koploper in de eiwittransitie. Het plan wil ‘het beslissende zetje’ geven om ‘consument en ondernemer te laten profiteren van plantaardige eiwitten’.

50:50 balans

Doelstelling van de GPA is in Nederland weer te komen tot een voedingspatroon in een 50:50 balans in 2025. “50 procent plantaardig eiwit en 50 procent dierlijk eiwit is een gezonde balans”, aldus Jeroen Willemsen van de GPA.

Op dit moment ligt de verhouding op 37:63, geeft het plan aan, vooral doordat Nederlanders sinds de jaren 60 fors meer dierlijke eiwitten, zoals vlees, zijn gaan consumeren.

Groen eiwit en groen eten moeten in de ogen van Willemsen net zo gewoon worden als groen rijden en groene energie. Grootste uitdaging daarbij is het eetgedrag van consumenten te veranderen. “Wij gaan het gemakkelijker voor hen maken om te kiezen voor plantaardig. Maar dit moeten we wel samen doen.”

Hij stelt dat er dit jaar in ieder geval 20 plantaardige productintroducties zullen komen, zo veel mogelijk in lijn met de Schijf van 5.

'Niet preken'

“Ga vooral niet preken”, drukte Simon Billing (Forum for the Future) de aanwezigen op het hart. Hij sprak over de internationale dimensie en deelde ervaringen vanuit The Protein Challenge 2040.

“Praat met consumenten over voeding en liefde, en veel minder over eiwitten. Als je ze vraagt: Wat helpt jou om vaker over te stappen op plantaardige eiwitten?, dan gaat het eerder om gezondheid, smaak en prijs, dan om eiwit.

Hij raadt dan ook aan vooral lekkere vleesvervangers op de markt te brengen, zodat niemand meer bezig is met het verschil tussen plantaardig en dierlijk eiwit.

'Matrix eromheen'

Corné van Dooren van het Voedingscentrum onderschrijft dat. “Focus niet te veel op eiwit. Het gaat om de matrix eromheen, zoals vezels, essentiële vetzuren, mineralen en vitamines. Voor de gezondheid is het gewoon beter om minder dierlijk eiwit en meer plantaardig eiwit te consumeren.”

Leontine Gast van The Terrace raadt aan ook heel concreet te maken wat een kleine verandering in de eiwittransitie de consument oplevert. “Zo bespaart een jaar lang één keer per week vegetarisch eten in plaats van vlees eten, het equivalent aan water van 200 douchebeurten per jaar. Plantaardig eten is niet moeilijk. Laat zien dat het vooral leuk en interessant is. Zo maak je het concreet en activeer je mensen.”

De GPA maakt zich sterk voor samenwerking, waarbij alle partijen voor de 50:50 doelstelling in 2025 hun verantwoordelijkheid nemen. “Het is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.” Ook zet de organisatie in op een verdienmodel, zodat gewenst gedrag beloond wordt. Daarnaast komen er 1 of 2 praktijklocaties voor plantaardige eiwitten.

Bekijk het Green Protein Growth Plan

Lees ook:

Lees ook
Interview Remko Boom | Meer duurzaamheid kan ook betere producten betekenen

Interview Remko Boom | Meer duurzaamheid kan ook betere producten betekenen

Het beschikken over voldoende voedsel van hoge kwaliteit zonder de aarde te veel uit te putten en te vervuilen, zal de komende decennia een van de grootste uitdagingen zijn in de voedingsmiddelenindustrie.

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.