‘Fabrikant misleidt nog steeds met vruchten’

Fabrikanten van zuiveldranken, vruchtensappen en fruitkoekjes overdrijven nog steeds met vruchten op verpakkingen, vindt de Consumentenbond. De organisatie wil daarom dat minister Schippers van VWS er paal en perk aan stelt.

Veel vruchtensappen bestaan volgens de bond “grotendeels uit goedkoop appel- of druivensap, terwijl de naam en de verpakking suggereren dat er heel andere vruchten inzitten”.

'Dweilen met kraan open'

“Fabrikanten passen op aandringen van de Consumentenbond soms wel iets aan, maar dit is dweilen met de kraan open”, meldt de consumentenorganisatie.

De Consumentenbond noemt diverse voorbeelden. Zo prijken op de verpakking van roodfruit yoghurtdrink van Albert Heijn aardbeien, frambozen en blauwe bessen, terwijl er maar 1 procent fruitsap in zit.

'Schamele 0.01 procent'

“Het etiket van Sparkling Apple van Crystal Clear staat vol met appels, terwijl dit sap een schamele 0,01 procent appelsap bevat. In Sultana Volgraan bosbeskoekjes zit slechts 1 procent bosbes.”

Meer voorbeelden staan in de Consumentengids van juli/augustus 2016 en in de campagne Kletsplaatjes.

'Actie ondernemen'

Volgens de bond zou minister Schippers afgelopen voorjaar een Plan van Aanpak Etikettering publiceren. "Maar dat is er nog niet.” De Consumentenbond roept de minister op snel en daadkrachtig actie te ondernemen.

Behalve de campagne Kletspraatjes heeft de Consumentenbond ook een Wall of Shame met in hun ogen misleidende producten. Daarnaast pleit de Consumentenbond voor betere regels en strenge handhaving door de NVWA.

Lees ook:

Lees ook
82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

Het overgrote deel van de Nederlanders (82%) zegt dagelijks bewuste voedingskeuzes te maken. Men let daarbij meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim...

Kabinet streeft naar btw-verlaging groente en fruit in 2024

Kabinet streeft naar btw-verlaging groente en fruit in 2024

Het kabinet streeft naar invoering van een btw-verlaging op groente en fruit per 2024. Hiervoor wil het kabinet het onderzoek naar de uitvoerbaarheid hiervan begin 2023 afronden. Dat meldden de staatssecretaris Van Ooijen (Volksgezondheid) en staatssecretaris Van Rijk (Financiën) dinsdag 5 juli in een brief aan de Tweede Kamer.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren