‘Fabrikant misleidt nog steeds met vruchten’

Fabrikanten van zuiveldranken, vruchtensappen en fruitkoekjes overdrijven nog steeds met vruchten op verpakkingen, vindt de Consumentenbond. De organisatie wil daarom dat minister Schippers van VWS er paal en perk aan stelt.

Veel vruchtensappen bestaan volgens de bond “grotendeels uit goedkoop appel- of druivensap, terwijl de naam en de verpakking suggereren dat er heel andere vruchten inzitten”.

'Dweilen met kraan open'

“Fabrikanten passen op aandringen van de Consumentenbond soms wel iets aan, maar dit is dweilen met de kraan open”, meldt de consumentenorganisatie.

De Consumentenbond noemt diverse voorbeelden. Zo prijken op de verpakking van roodfruit yoghurtdrink van Albert Heijn aardbeien, frambozen en blauwe bessen, terwijl er maar 1 procent fruitsap in zit.

'Schamele 0.01 procent'

“Het etiket van Sparkling Apple van Crystal Clear staat vol met appels, terwijl dit sap een schamele 0,01 procent appelsap bevat. In Sultana Volgraan bosbeskoekjes zit slechts 1 procent bosbes.”

Meer voorbeelden staan in de Consumentengids van juli/augustus 2016 en in de campagne Kletsplaatjes.

'Actie ondernemen'

Volgens de bond zou minister Schippers afgelopen voorjaar een Plan van Aanpak Etikettering publiceren. "Maar dat is er nog niet.” De Consumentenbond roept de minister op snel en daadkrachtig actie te ondernemen.

Behalve de campagne Kletspraatjes heeft de Consumentenbond ook een Wall of Shame met in hun ogen misleidende producten. Daarnaast pleit de Consumentenbond voor betere regels en strenge handhaving door de NVWA.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
NAGF lanceert video over belang groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen

NAGF lanceert video over belang groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen

Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) publiceert een video met tips om de groente- en fruitconsumptie van kinderen te verhogen.

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.