Fabrikanten overtreden regels kindermarketing

Twaalf voedingsmiddelenfabrikanten hebben de regels voor kindermarketing overtreden. Dat heeft de Reclame Code Commissie bekendgemaakt.

Onder de fabrikanten zijn Unilever, Kellogg's, Heinz, Iglo en FrieslandCampina. Ze maakten ongeoorloofde reclame in een vakantiedoeboek van Hoogvliet. De klacht bij de reclame Code Commissie was ingediend door Foodwatch, met steun van de Alliantie Stop Kindermarketing. De uitspraken van de RCC zijn terug te vinden op de website van Foodwatch.

'Zelfregulering werkt'

Brancheorganisatie FNLI ziet in de actie die naar aanleiding van de klachten werd ondernomen, zelfs nog voor de uitspraak van de Reclame Code Commissie, het bewijs dat zelfregulering werkt. "Als er regels worden overtreden en fabrikanten daarop worden aangesproken, dan volgen zij de aanbeveling onmiddellijk op. In dit geval zelfs nog sneller, omdat alle partijen zich meteen realiseerden dat er sprake was van overtredingen. Met andere woorden: ruimschoots voor het bekend worden van de uitspraak waren de uitingen die in overtreding waren niet meer in de winkel te vinden."

De FNLI noemt de Nederlandse Reclamecode en de daaraan verbonden bijzondere reclamecodes een unieke vorm van zelfregulering door het adverterende bedrijfsleven. "Aanbevelingen van de Reclame Code Commissie die klachten over mogelijke overtredingen van de reclamecodes behandelt, worden altijd opgevolgd. De procedures zijn kort, de drempel voor klagen is laag en de ‘compliance’ is hoog."

Overgangsdatum

Complicerende factor was dat het doeboek van Hoogvliet op 1 juli 2015 werd uitgebracht, precies de datum waarop de sinds 1 januari 2015 geïntroduceerde nieuwe regels van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen in werking traden. "Materiaal voor de uitingen was vóór de overgangstermijn van 1 juli aangeleverd bij Hoogvliet. Desalniettemin erkenden de meeste fabrikanten, direct nadat zij erop zijn aangesproken, dat niet was voldaan aan de regels", stelt de FNLI.

Volgens Foodwatch gelden sinds 1 januari 2015 nieuwe regels met betrekking tot kindermarketing. Er was een overgangstermijn van zes maanden die op 1 juli afliep. "Gelijk op dag één overtraden twaalf voedselfabrikanten deze regels."

 

Lees ook:

‘Stop kindermarketing onverantwoorde producten'(28 mei 2015)

Lees ook
Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. Dat zegt hij tegen onderzoeksplatform Pointer in een reactie op nieuw onderzoek van voedselwaakhond...

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Bord-, kaart- en computerspelletjes helpen kinderen meer groente en fruit te eten, maar zetten hen ook aan tot het eten van meer ongezonde snacks, schrijft Futurity. Spelletjes worden steeds vaker ingezet als instrument bij voedingsinterventies voor kinderen. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of deze aanpak daadwerkelijk...

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren