Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd

Fairtrade producten

Het aantal Fairtrade kopende huishoudens is in de afgelopen tien jaar bijna verdrievoudigd. Van 24 procent in 2007 naar 69 procent in 2016. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere Fairtrade producten per jaar, zo blijkt uit onderzoek van GfK.

Meer Fairtrade producten

Consumenten kopen frequenter en besteden meer geld aan Fairtrade producten. Uit het onderzoek van GfK blijkt ook dat in 2016 voor het eerst de 2 miljoengrens van Fairtrade kopers in één maand is doorbroken. Tijdens de najaarseditie van de Fairtrade Week telde het aantal kopende huishoudens ruim 2,1 miljoen.

Seizoenchocolade en rijst

Steeds meer retailers breiden het assortiment Fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade uit, wat vorig jaar heeft geleid tot een verdere groei van het aantal kopende huishoudens in deze categorie (+67 procent). Ook de categorie rijst laat in 2016 een groei zien (+30 procent).

Culinary

De categorie ‘culinary’ groeide afgelopen jaar met 7 procent. Dit komt onder andere door verdere groei van kokosmelk en curries. Fair Trade Original kokosmelk is inmiddels de nummer 1 kokosmelk in omzet en afzet in Nederland, net als de groene curry. De toegenomen verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland heeft in 2016 geresulteerd in een Fairtrade premie voor boerencoöperaties en plantages van 7,8 miljoen euro (+13 procent ten opzichte van 2015).

Fairtrade Challenge

Dit voorjaar staat de Fairtrade Week in het teken van de internationale Fairtrade Challenge. Samen met 20 landen organiseert Stichting Max Havelaar een week lang Fairtrade celebrations die kunnen worden aangemeld op de campagnewebsite fairtradechallenge.nl. De Fairtrade week is van 6 tot en met 14 mei.

Lees ook:

   
Lees ook
Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Rubio Impact Ventures investeert samen met een aantal business angels 1,8 miljoen euro in koffiebedrijf Wakuli. De Amsterdamse start-up, die in 2019 werd opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld, steekt het geld in een ambitieus groeiplan.

BeFrank wil bananenrevolutie

BeFrank wil bananenrevolutie

Een revolutie in de bananenbranche, dat heeft BeFrank Bananen voor ogen. Dat kan alleen door bananen voor een eerlijke prijs te verkopen, waar de gehele keten van meeprofiteert. Want daar schort het nu aan, vindt initiatiefnemer Franklin Ginus. Dit gaat niet alleen ten koste van de mens, maar ook van het milieu. De huisvesting van BeFrank is in ieder...

Ritter sport houdt alleenrecht vierkante chocolade

Ritter sport houdt alleenrecht vierkante chocolade

Het chocolademerk Ritter Sport heeft in Duitsland een rechtszaak tegen het moederbedrijf van Milka gewonnen. De hoogste rechter oordeelde dat consumenten kwaliteitsverwachtingen hebben bij die vorm.