Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd

Fairtrade producten

Het aantal Fairtrade kopende huishoudens is in de afgelopen tien jaar bijna verdrievoudigd. Van 24 procent in 2007 naar 69 procent in 2016. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere Fairtrade producten per jaar, zo blijkt uit onderzoek van GfK.

Meer Fairtrade producten

Consumenten kopen frequenter en besteden meer geld aan Fairtrade producten. Uit het onderzoek van GfK blijkt ook dat in 2016 voor het eerst de 2 miljoengrens van Fairtrade kopers in één maand is doorbroken. Tijdens de najaarseditie van de Fairtrade Week telde het aantal kopende huishoudens ruim 2,1 miljoen.

Seizoenchocolade en rijst

Steeds meer retailers breiden het assortiment Fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade uit, wat vorig jaar heeft geleid tot een verdere groei van het aantal kopende huishoudens in deze categorie (+67 procent). Ook de categorie rijst laat in 2016 een groei zien (+30 procent).

Culinary

De categorie ‘culinary’ groeide afgelopen jaar met 7 procent. Dit komt onder andere door verdere groei van kokosmelk en curries. Fair Trade Original kokosmelk is inmiddels de nummer 1 kokosmelk in omzet en afzet in Nederland, net als de groene curry. De toegenomen verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland heeft in 2016 geresulteerd in een Fairtrade premie voor boerencoöperaties en plantages van 7,8 miljoen euro (+13 procent ten opzichte van 2015).

Fairtrade Challenge

Dit voorjaar staat de Fairtrade Week in het teken van de internationale Fairtrade Challenge. Samen met 20 landen organiseert Stichting Max Havelaar een week lang Fairtrade celebrations die kunnen worden aangemeld op de campagnewebsite fairtradechallenge.nl. De Fairtrade week is van 6 tot en met 14 mei.

Lees ook:

   
Lees ook
Fairtrade verkopen stijgen met 11% in 2021

Fairtrade verkopen stijgen met 11% in 2021

De verkopen van producten met het Fairtrade keurmerk in Nederland stegen vorig jaar met 11%. Dat blijkt uit het jaarverslag van Fairtrade Nederland. De grootste stijgers in verkocht volume waren chocolade, koude dranken, koffie en thee.

Verschillende chocoladefabrieken stilgelegd na salmonellabesmetting bij Barry Callebaut

Verschillende chocoladefabrieken stilgelegd na salmonellabesmetting bij Barry Callebaut

Verschillende chocoladefabrieken in België hebben (een deel van) hun productie stilgelegd uit voorzorg, nadat er een salmonellabesmetting werd vastgesteld bij Barry Callebaut. Deze fabrieken kregen mogelijk besmette chocolade van Barry Callebaut.

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn is voor de tiende keer de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Nestlé onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 winkelformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.