Fairtrade - Max Havelaar opent chocolade pop-up

Foto: Fairtrade - Max Havelaar

Om aandacht te vragen voor de misstanden in de cacaosector opende Fairtrade - Max Havelaar 19 november opent een eetbare chocolade pop-up op Utrecht Centraal Station van Nederland. Bezoekers kunnen een stuk van de chocolademuur afbreken en op eten. 

Er zijn nog altijd veel problemen in de cacaosector stelt Fairtrade - Max Havelaar. De organisatie noemt uitbuiting, extreme armoede en kinderarbeid. Fairtrade - Max Havelaar wil dit oneerlijke handelsysteem doorbreken. Het afbreken van de chocolade muren door bezoekers staat hier symbool voor.  Bekende Nederlanders als Tess Milne en Britt Scholte helpen mee  met het afbreken. Daarnaast komen bezoekers oog in oog staan met cacaoboeren uit Ivoorkust. Presentatrice Veronica van Hoogdalem bezocht deze boeren en stelt bezoekers digitaal aan ze voor. Ook kunnen bezoekers hun steun uitspreken door op de foto te gaan in een enorme chocoladereep/photobooth en hun ervaring te delen via de hashtag #breakthesystem.

Met de pop-up roept Fairtrade consumenten op om voor Fairtrade chocolade te kiezen, ook tijdens de feestdagen. “Op die manier weet je dat boeren in ieder geval een minimumprijs en ontwikkelingspremie ontvangen. Daarnaast werkt Fairtrade aan verhoging van het inkomen van boeren en voorkomen van kinderarbeid”, zegt Peter d’Angremond, directeur van Fairtrade Nederland.

Daarnaast is de pop-up een boodschap richting het bedrijfsleven. D’Angremond: "Maak feestchocolade echt feestelijk door een eerlijke prijs te betalen. Een eerste stap is over te stappen naar Fairtrade cacao. Van daaruit werken we samen toe naar een leefbaar inkomen voor cacaoboeren. Immers, een leefbaar inkomen is geen gunst, het is een mensenrecht."

Lees ook
Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn is voor de tiende keer de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Nestlé onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 winkelformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.

Overname Europe Chocolate Company door Barry Callebaut

Overname Europe Chocolate Company door Barry Callebaut

De Barry Callebaut Group neemt Europe Chocolate Company over. Callebaut verwacht de overname van de Belgische private producent van chocoladespecialiteiten en -decoraties de komende maanden af te ronden. Er zijn geen financiële gegevens van de transactie bekend gemaakt.

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd.