Fairtrade - Max Havelaar opent chocolade pop-up

Foto: Fairtrade - Max Havelaar

Om aandacht te vragen voor de misstanden in de cacaosector opende Fairtrade - Max Havelaar 19 november opent een eetbare chocolade pop-up op Utrecht Centraal Station van Nederland. Bezoekers kunnen een stuk van de chocolademuur afbreken en op eten. 

Er zijn nog altijd veel problemen in de cacaosector stelt Fairtrade - Max Havelaar. De organisatie noemt uitbuiting, extreme armoede en kinderarbeid. Fairtrade - Max Havelaar wil dit oneerlijke handelsysteem doorbreken. Het afbreken van de chocolade muren door bezoekers staat hier symbool voor.  Bekende Nederlanders als Tess Milne en Britt Scholte helpen mee  met het afbreken. Daarnaast komen bezoekers oog in oog staan met cacaoboeren uit Ivoorkust. Presentatrice Veronica van Hoogdalem bezocht deze boeren en stelt bezoekers digitaal aan ze voor. Ook kunnen bezoekers hun steun uitspreken door op de foto te gaan in een enorme chocoladereep/photobooth en hun ervaring te delen via de hashtag #breakthesystem.

Met de pop-up roept Fairtrade consumenten op om voor Fairtrade chocolade te kiezen, ook tijdens de feestdagen. “Op die manier weet je dat boeren in ieder geval een minimumprijs en ontwikkelingspremie ontvangen. Daarnaast werkt Fairtrade aan verhoging van het inkomen van boeren en voorkomen van kinderarbeid”, zegt Peter d’Angremond, directeur van Fairtrade Nederland.

Daarnaast is de pop-up een boodschap richting het bedrijfsleven. D’Angremond: "Maak feestchocolade echt feestelijk door een eerlijke prijs te betalen. Een eerste stap is over te stappen naar Fairtrade cacao. Van daaruit werken we samen toe naar een leefbaar inkomen voor cacaoboeren. Immers, een leefbaar inkomen is geen gunst, het is een mensenrecht."

Lees ook
‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland...

Cargill lanceert nieuw chocoladeconcept in Nederland

Cargill lanceert nieuw chocoladeconcept in Nederland

Cargill heeft het chocolademerk Veliche Gourmet, gericht op ambachtelijke afnemers, vorige week gelanceerd in Nederland. Op de Horecava-beurs in Amsterdam presenteerde het bedrijf voor het eerst diens Belgische chocolade aan het Nederlandse publiek. Veliche Gourmet Cargill maakt al langer Belgische chocolade onder het merk. Tot dusver was het beschikbaar...

Peruaanse cacaoboeren krijgen eigen chocoladefabriek

Peruaanse cacaoboeren krijgen eigen chocoladefabriek

Chocolatemakers bouwt samen met Peruaanse cacaoboeren een verwerkingsfabriek voor cacao in Peru. De boeren zijn eigenaar van de fabriek en verdienen niet alleen aan hun cacao, maar ook aan de chocolade die ze er zelf van maken. Bianca van der Ha - Foodlog Chocolatemakers is een klein Amsterdams bedrijf dat biologische kwaliteitschocolade...