Fairtrade - Max Havelaar opent chocolade pop-up

Foto: Fairtrade - Max Havelaar

Om aandacht te vragen voor de misstanden in de cacaosector opende Fairtrade - Max Havelaar 19 november opent een eetbare chocolade pop-up op Utrecht Centraal Station van Nederland. Bezoekers kunnen een stuk van de chocolademuur afbreken en op eten. 

Er zijn nog altijd veel problemen in de cacaosector stelt Fairtrade - Max Havelaar. De organisatie noemt uitbuiting, extreme armoede en kinderarbeid. Fairtrade - Max Havelaar wil dit oneerlijke handelsysteem doorbreken. Het afbreken van de chocolade muren door bezoekers staat hier symbool voor.  Bekende Nederlanders als Tess Milne en Britt Scholte helpen mee  met het afbreken. Daarnaast komen bezoekers oog in oog staan met cacaoboeren uit Ivoorkust. Presentatrice Veronica van Hoogdalem bezocht deze boeren en stelt bezoekers digitaal aan ze voor. Ook kunnen bezoekers hun steun uitspreken door op de foto te gaan in een enorme chocoladereep/photobooth en hun ervaring te delen via de hashtag #breakthesystem.

Met de pop-up roept Fairtrade consumenten op om voor Fairtrade chocolade te kiezen, ook tijdens de feestdagen. “Op die manier weet je dat boeren in ieder geval een minimumprijs en ontwikkelingspremie ontvangen. Daarnaast werkt Fairtrade aan verhoging van het inkomen van boeren en voorkomen van kinderarbeid”, zegt Peter d’Angremond, directeur van Fairtrade Nederland.

Daarnaast is de pop-up een boodschap richting het bedrijfsleven. D’Angremond: "Maak feestchocolade echt feestelijk door een eerlijke prijs te betalen. Een eerste stap is over te stappen naar Fairtrade cacao. Van daaruit werken we samen toe naar een leefbaar inkomen voor cacaoboeren. Immers, een leefbaar inkomen is geen gunst, het is een mensenrecht."

Lees ook
Albert Heijn wint voor de zevende keer op rij titel ‘beste chocoladeschap’

Albert Heijn wint voor de zevende keer op rij titel ‘beste chocoladeschap’

Om aan de verlangens van chocoladeliefhebbers te voldoen, breidde Albert Heijn het aanbod aan nieuwe smaken en cacaorijke pure chocolade uit. En dat wierp zijn vruchten af. Albert Heijn heeft - voor de zevende keer op rij - het lekkerste aanbod van chocola, concludeert marktonderzoeksbureau GfK op basis van gegevens van 6.000 huishoudens. Die beoordeelden...

Personalia juni 2018: wie ging waar naartoe?

Personalia juni 2018: wie ging waar naartoe?

De voedingsmiddelenindustrie is volop in beweging. Welke personeelswisselingen waren er in juni 2018? EVMI zet deze op een rijtje. Silowacht Jules Plevier is sinds 24 mei de nieuwe eigenaar en algemeen directeur van het bedrijf Silowacht uit Zwolle. Hij neemt de taken over van Hans Wolters, die de komende jaren nog wel actief zal zijn als adviseur voor...

Lovechock neemt Raw Patisserie over

Lovechock neemt Raw Patisserie over

Lovechock B.V. neemt per direct Raw Patisserie en hun handelsmerk Ridiculously Good over. Raw Patisserie werd begin juni failliet verklaard. Woensdag 27 juni tekende Franziska Rosario, Chief Happiness Director van Lovechock, hiervoor een contract bij de verantwoordelijke curator in Haarlem. Met de overname breidt Lovechock het chocolade-assortiment...