Fairtrade verkopen stijgen met 11% in 2021

Koffiebonen_unsplash

De verkopen van producten met het Fairtrade keurmerk in Nederland stegen vorig jaar met 11%. Dat blijkt uit het jaarverslag van Fairtrade Nederland. De grootste stijgers in verkocht volume waren chocolade, koude dranken, koffie en thee.

Het Fairtrade cacaovolume steeg, mede dankzij nieuwe commitments van Verkade en Action, naar bijna 24 miljoen kilo, een stijging van 15% ten opzichte van 2020. Het koffievolume steeg met 6% naar ruim 5 miljoen kilo. In thee werd een stijging van 3% gerapporteerd.

In 2021 ontvingen boeren en werknemers dankzij de verkopen in Nederland €7,9 miljoen Fairtrade premie. De premie is een extra geldbedrag dat betaald wordt bovenop de prijs van een grondstof. De premie is licht gestegen ten opzichte van 2020.

Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland: “Het goede nieuws over 2021 is dat Fairtrade in Nederland is blijven groeien. Ondanks COVID-19 en toenemende financiële onzekerheden hebben bedrijven en consumenten ervoor gezorgd dat meer boeren en werknemers kunnen profiteren van Fairtrade. Fairtrade wil niet alleen de vrijblijvendheid terugdringen maar ook de vrijwilligheid bij het verduurzamen van handelsketens. Samen met partners werken wij aan het omzetten van volledige assortimenten. Daarnaast zetten wij in op een actieve lobby zodat wetgeving op ‘human and environmental rights due diligence’ (HREDD) daadwerkelijk tot impact voor boeren en werknemers leidt. Een verplichting voor alle bedrijven om te weten wat er als gevolg van hun handelen omgaat in een waardeketen, daarover te rapporteren en waar nodig corrigerende maatregelen te nemen. Minder vrijwillig, minder vrijblijvend is ons motto voor de toekomst.”

Bron: Fairtrade Nederland

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
Consumenten kopen prijsbewuster Sinterklaaslekkernijen

Consumenten kopen prijsbewuster Sinterklaaslekkernijen

Dit jaar viert 56 procent van de Nederlanders Sinterklaas. Ruim zes op de tien Nederlanders let vanwege de hoge inflatie scherper op prijzen van Sinterklaaslekkernijen. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van VBZ, branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.

Chocoladebezorgd wint FD Gazellen Award voor snelst groeiende bedrijf

Chocoladebezorgd wint FD Gazellen Award voor snelst groeiende bedrijf

Chocoladebezorgd staat op de eerste plek in de FD Gazellen top 100: de lijst met de snelst groeiende bedrijven in Nederland. De chocoladewebshop uit Hoogeveen won tijdens de uitreiking op 22 november twee gouden awards en werd benoemd tot landelijke winnaar van de FD Gazellen top 100.

33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

Dat drinken Nederlandse consumenten gezamenlijk elke dag volgens derde editie van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. “Koffie en thee zijn crisisbestendige dranken. Ze maken deel uit van onze dagelijkse rituelen en geven van oudsher ritme aan de dag”, aldus Koffie & Thee Nederland.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren