Flexitarisme volgens Wageningen: een keertje nep en dan weer voluit aan het vlees

Barbecue_pixabay

Foto: Pixabay

Het was vorig jaar een moment van grote verwarring. Op gezag van een onderzoeksbureau stak de NOS de vlag uit: de markt voor nepvlees was zo booming dat vlees nu toch echt op zijn retour leekFoodlog ontzenuwde dat nieuws: de vleesconsumptie daalt niet. Later was die versie van de waarheid ook te horen vanuit Wageningen.

Maar hoe is het nu toch mogelijk dat de nepvleesmarkt zo hard groeit terwijl de vleesconsumptie in ieder geval niet krimpt en zelfs eerder licht groeit?

De NRC dook er dit weekend nog eens in en tekende een uitspraak op van Hans Dagevos, consumptiesocioloog van Wageningen Economic Research: ""Mensen hebben waarschijnlijk de neiging hun dagje zonder vlees te compenseren." De ene dag braaf aan de bietenburger, de volgende dag weer los op de barbecue. Wie ervoor kiest om vegetarisch te eten, beperkt zichzelf – je kunt hooguit discussiëren over de vraag of je wel of geen vis mag eten. Flexitarisme geeft alle ruimte, doe ermee wat je wil. Dat leek in het begin een mooie middenweg om grote groepen te bereiken. Dat is het nog steeds, maar je kunt je afvragen wat er in Nederland mee bereikt is."

De verklaring vanachter het bureau is dus simpel: wie een aflaat koopt mag flink zondigen en doet dat waarschijnlijk ook. Omdat het een pyschologisch mechanisme betreft dat al eeuwen bekend is, is het niet onwaarschijnlijk dat mensen met zuinige kranen, LED-verlichting en elektrisch auto's zich op het gebied van douchen, reizen, verlichten en andere terreinen ook belonen voor hun goede gedrag. Tijd voor gedegen feitelijk gedragsonderzoek.

Foodlog

Thema's
Lees ook
Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Messe Frankfurt staat van 14 tot en met 19 mei is het teken van IFFA 2022. Op deze toonaangevende internationale vakbeurs voor de vleesindustrie komen iedere drie jaar slagers, toeleveranciers en mensen uit de voedingsindustrie bijeen.

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Nederlanders eten steeds minder vlees, zo blijkt uit recent onderzoek van SurveyMonkey van Momentive, gehouden onder ruim duizend volwassenen in Nederland. Maar hoeveel minder verschilt per leeftijds- en inkomenscategorie.

Tweede plaats KVK Innovatie Top 100 voor Schouten Europe

Tweede plaats KVK Innovatie Top 100 voor Schouten Europe

Schouten Europe behaalde met de plantaardige tonijn de tweede plaats in de KVK Innovatie Top 100. De Brabantse producent en ontwikkelaar van vlees- en visvervangers moest alleen Grown.bio dat een duurzaam alternatief voor piepschuim produceert voor zich laten.