Flexitarisme volgens Wageningen: een keertje nep en dan weer voluit aan het vlees

Barbecue_pixabay

Foto: Pixabay

Het was vorig jaar een moment van grote verwarring. Op gezag van een onderzoeksbureau stak de NOS de vlag uit: de markt voor nepvlees was zo booming dat vlees nu toch echt op zijn retour leekFoodlog ontzenuwde dat nieuws: de vleesconsumptie daalt niet. Later was die versie van de waarheid ook te horen vanuit Wageningen.

Maar hoe is het nu toch mogelijk dat de nepvleesmarkt zo hard groeit terwijl de vleesconsumptie in ieder geval niet krimpt en zelfs eerder licht groeit?

De NRC dook er dit weekend nog eens in en tekende een uitspraak op van Hans Dagevos, consumptiesocioloog van Wageningen Economic Research: ""Mensen hebben waarschijnlijk de neiging hun dagje zonder vlees te compenseren." De ene dag braaf aan de bietenburger, de volgende dag weer los op de barbecue. Wie ervoor kiest om vegetarisch te eten, beperkt zichzelf – je kunt hooguit discussiëren over de vraag of je wel of geen vis mag eten. Flexitarisme geeft alle ruimte, doe ermee wat je wil. Dat leek in het begin een mooie middenweg om grote groepen te bereiken. Dat is het nog steeds, maar je kunt je afvragen wat er in Nederland mee bereikt is."

De verklaring vanachter het bureau is dus simpel: wie een aflaat koopt mag flink zondigen en doet dat waarschijnlijk ook. Omdat het een pyschologisch mechanisme betreft dat al eeuwen bekend is, is het niet onwaarschijnlijk dat mensen met zuinige kranen, LED-verlichting en elektrisch auto's zich op het gebied van douchen, reizen, verlichten en andere terreinen ook belonen voor hun goede gedrag. Tijd voor gedegen feitelijk gedragsonderzoek.

Foodlog

Thema's
Lees ook
Onderzoek Multiscope: Nederlanders eten minder vlees

Onderzoek Multiscope: Nederlanders eten minder vlees

Meer dan 5 miljoen Nederlanders eten geen of slechts af en toe vlees. Dit is 36 procent van de Nederlandse bevolking. In 2016 was dit 29 procent. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Moving Mountains zoekt honderd vleeseters

Moving Mountains zoekt honderd vleeseters

Moving Mountains, producent van vleesvervangers, zoekt honderd vleeseters om hun producten te testen. Het bedrijf wil op deze manier de vleeseters van de smaak en textuur van hun product overtuigen.

Champignonkweker introduceert 'vleesvervanger' van 100% oesterzwam

Champignonkweker introduceert 'vleesvervanger' van 100% oesterzwam

Voor wie de sterk bewerkte vleesvervangers beu is, komt Banken Champignons met een eigen ‘vleesvervanger’. Met een speciaal bereidingsproces kan de paddenstoelenhandelaar oesterzwammen veranderen in een product dat de textuur van het populaire ‘pulled meat’ benadert. Volgens Banken is hun ‘pulled mushroom’ een antwoord...