Flexitarisme volgens Wageningen: een keertje nep en dan weer voluit aan het vlees

Barbecue_pixabay

Foto: Pixabay

Het was vorig jaar een moment van grote verwarring. Op gezag van een onderzoeksbureau stak de NOS de vlag uit: de markt voor nepvlees was zo booming dat vlees nu toch echt op zijn retour leekFoodlog ontzenuwde dat nieuws: de vleesconsumptie daalt niet. Later was die versie van de waarheid ook te horen vanuit Wageningen.

Maar hoe is het nu toch mogelijk dat de nepvleesmarkt zo hard groeit terwijl de vleesconsumptie in ieder geval niet krimpt en zelfs eerder licht groeit?

De NRC dook er dit weekend nog eens in en tekende een uitspraak op van Hans Dagevos, consumptiesocioloog van Wageningen Economic Research: ""Mensen hebben waarschijnlijk de neiging hun dagje zonder vlees te compenseren." De ene dag braaf aan de bietenburger, de volgende dag weer los op de barbecue. Wie ervoor kiest om vegetarisch te eten, beperkt zichzelf – je kunt hooguit discussiëren over de vraag of je wel of geen vis mag eten. Flexitarisme geeft alle ruimte, doe ermee wat je wil. Dat leek in het begin een mooie middenweg om grote groepen te bereiken. Dat is het nog steeds, maar je kunt je afvragen wat er in Nederland mee bereikt is."

De verklaring vanachter het bureau is dus simpel: wie een aflaat koopt mag flink zondigen en doet dat waarschijnlijk ook. Omdat het een pyschologisch mechanisme betreft dat al eeuwen bekend is, is het niet onwaarschijnlijk dat mensen met zuinige kranen, LED-verlichting en elektrisch auto's zich op het gebied van douchen, reizen, verlichten en andere terreinen ook belonen voor hun goede gedrag. Tijd voor gedegen feitelijk gedragsonderzoek.

Foodlog

Thema's
Lees ook
Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Vega uit de printer

Vega uit de printer

Hoe voldoen we in de toekomst aan de almaar groeiende vraag naar vlees? Wereldwijd stellen wetenschappers dat we op zoek moeten naar alternatieve eiwitbronnen. Tijdens de online conferentie ‘Science and Technology for Meat Analogues’ deelden wetenschappers hun inzichten, met uiteenlopende manieren om vleesvervangers te verbeteren.

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe brengt hun nieuwe product Tempeh Gehakt op de markt. Dit volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit een van de productiefaciliteiten van Schouten. Met dit product wil het Nederlandse bedrijf op duurzame wijze inspelen op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten.