FNLI: behoud zelfregulering foodindustrie
DEN HAAG - De FNLI roept politieke partijen op om bij producten niet in te grijpen in de portiegrootte, energiedichtheid en vetzuursamenstelling. De organisatie wil tevens de zelfregulering behouden bij reclame voor food, gericht op kinderen.
Dat staat in het verkiezingsmanifest dat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) na afloop van haar verkiezingsdebat de aanwezige politici meegaf.
In het manifest staan de onderwerpen waar de foodindustrie belang aan hecht. “We zijn op uw stoel gaan zitten en geven hierin aan wat wij zouden doen als wij ervoor zouden gaan”, stelde FNLI-directeur Philip den Ouden.
Concurrentie/innovatie
Zo pleit de organisatie verder onder meer voor erkenning van de levensmiddelenindustrie als grootste binnenlandse industriesector, continuïteit in de uitvoering van de Topsector Agri&Food, gerichte stimulering voor innovatie in het MKB en wat grotere bedrijven en versterking van de ‘Gouden Driehoek’.
Verduurzaming
Rond verduurzaming wil de FNLI onder meer voortgaande samenwerking met ketenpartners, een gelijk Europees speelveld, uitvoering van de raamovereenkomst verpakkingen 2013-2022 en het behoud van zelfregulering op het gebied van internationaal MVO.
Het manifest werd door Philip den Ouden (foto: derde van links) aangeboden aan (van links naar rechts) René Leegte (VVD), Hanke Bruins Slot (CDA), Liesbeth van Tongeren (Groen Links), Sharon Gesthuizen (SP), Lea Bouwmeester (PvdA) en Kees Verhoeven (D66).
Lees ook:
- Kidssponsoring Haribo zet kwaad bloed bij politiek (17 augustus 2012)
- Actie Consumentenbond rond FNLI-verkiezingsdebat (17 augustus 2012)
- FNLI organiseert verkiezingsdebat (3 augustus 2012)
- ‘Zout in levensmiddelen daalt niet’ (12 juli 2012)
- Verpakkingsbelasting per 1 januari 2013 afgeschaft (29 juni 2012)