FNLI blij met CBL-stappen voor voedselvertrouwen

24 juni 2014

RIJSWIJK - De FNLI verwelkomt de stappen van het CBL om het vertrouwen van consumenten in de voedselketen terug te winnen. Bedrijven die het vertrouwen van afnemers en consumenten beschamen, mogen geen deel uitmaken van de voedselketen, stelt de organisatie.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) geeft aan zeer nauw samen te werken met de retail (CBL) om voedselfraude uit te bannen en het vertrouwen te herstellen. De organisatie meldt dan ook vergelijkbare beleidslijnen met de achterban te hebben uitgezet.

Beide koepelorganisaties trekken bovendien samen op in de Taskforce Voedselvertrouwen om samen met overheid en andere ketenpartners het vertrouwen te herstellen.

Productintegriteit

Met het uitbreiden van GFSI-erkende (Global Food Safety Initiative) kwaliteitssystemen met een “Food Fraud” module, zoals het CBL voorstelt, wordt volgens de FNLI behalve voedselveiligheid ook productintegriteit geborgd.

De organisatie wil verder, net als het CBL, een optimale informatie-uitwisseling tussen bedrijfsleven en overheid en tussen bedrijven onderling, daar waar het mededingingsrecht dat toelaat.

'Geen enkel excuus'

Voor onaangekondigde inspecties maakten we ons 2 jaar geleden al hard, zegt de FNLI. Zo kunnen bedrijven namelijk te allen tijde aantonen dat ze voldoen aan de strenge kwaliteitseisen.

De FNLI stelt dat voor fraude met voedsel geen enkel excuus bestaat. Bedrijven die het vertrouwen van hun afnemers (en dus ook van consumenten) beschamen en wetgeving met voeten treden mogen geen deel uitmaken van de voedselketen, meldt de organisatie.

Lees ook:

CBL gaat huismerkproducenten controleren (19 juni 2014)

FNLI: ‘Uitspraken hoofd NVWA generaliserend’ (20 maart 2014)

Altijd op de hoogte blijven?