FNLI: ‘Sector positief over komend jaar’

De Nederlandse levensmiddelenindustrie is positief gestemd over 2015. Drie kwart verwacht komend jaar meer omzet te draaien en een ruime meerderheid ziet het belang van R&D en van export toenemen. Toch zijn de ondernemers bescheiden over de investeringen in het komende jaar.

Dat blijkt uit een enquête die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in september 2014 heeft laten houden. In totaal hebben 70 respondenten de enquête ingevuld. De resultaten staan in de Monitor Levensmiddelenindustrie die FNLI vandaag uitbrengt.

Minder dan de helft van de ondernemers rekent op meer investeringen in 2015. 10 procent verwacht zelfs een daling van de investeringen. De FNLI noemt dit bescheiden verwachtingen en ziet dit als 'een aandachtspunt'.

Positieve verwachtingen

Twee derde van de respondenten rekent erop dat het belang van R&D toeneemt. Ook ziet een ruime meerderheid het belang van export toenemen. Slechts 4 procent verwacht voor komend jaar een omzetdaling, een miniem percentage ziet R&D minder belangrijk worden en geen enkele respondent rekent op een afname van de export.

De FNLI houdt vanmiddag voor de tiende keer haar Jaarbijeenkomst. De organisatie staat dan stil bij 10 jaar FNLI en blikt tevens vooruit.

Sector op koers

Volgens de monitor ligt de sector economisch gezien al 10 jaar op koers. Zo is de productiewaarde van de Nederlandse voedings- en genotmiddelenindustrie de afgelopen 10 jaar met 35 procent gestegen en stegen de R&D-investeringen met maar liefst 75 procent.

Vanaf 2008, het begin van de crisis, heeft de sector als een van de weinige industriële sectoren jaar op jaar groei weten te realiseren, stelt de Monitor. Vooral door de almaar toenemende export heeft de sector tussen 2004 en 2014 de bijdrage aan de Nederlandse economie versterkt.

‘Niet vanzelfsprekend’

Hoewel de resultaten en verwachtingen positief zijn, is FNLI-directeur Philip den Ouden voorzichtig: “Verdere groei is de komende jaren zeker niet vanzelfsprekend: afnemende bevolkingsgroei, verminderde voedselinname door de vergrijzing en slechts een kleine groei van onze economie zijn belangrijke uitdagingen voor onze industrie als we vooruit blikken naar de komende tien jaar.”

Volgens hem is het behouden en versterken van de robuuste concurrentiepositie één van de grote uitdagingen voor de toekomst.

Tijdens de Jaarbijeenkomst in Utrecht worden traditioneel ook de Merk van het Jaar Awards uitgereikt.

Een artikel over de FNLI Monitor is te lezen in EVMI 8.

E-paper (voor abonnees is het hele magazine beschikbaar, voor niet-abonnees enkele pagina’s).

Abonneren

Lees ook:

FNLI blij met CBL-stappen voor voedselvertrouwen (24 juni 2014)

Stemming in voedingsindustrie over werkgelegenheid opnieuw positiever (10 februari 2014)

Hak is Merk van het Jaar 2013 (4 oktober 2013)

Douwe Egberts Merk van het Jaar 2012 (1 november 2012)

 
Lees ook
De grootste veganistische trends van 2022

De grootste veganistische trends van 2022

Vorig jaar zagen we de opkomst van paddenstoelen als vleesalternatief, een instroom van veganistische zoetigheden en lekkernijen en het succes van veganistische slagerijen. Deze veganistische voedingstrends zijn enorm populair geworden en hebben het speelveld voor 2022 geopend.

Dit zijn de beste trends in de voedingsmiddelenindustrie van 2022

Dit zijn de beste trends in de voedingsmiddelenindustrie van 2022

Plantaardig vlees en een neiging tot duurzaam eten kwamen in 2021 op de voorgrond. Van de samenwerking van de beroemde chef-kok Tom Colicchio met Meati tot de decembergids van The Manual om veganist te worden, de voedingsmiddelenindustrie volgde de tijdgeest constant. Dit jaar zullen er waarschijnlijk meer plantaardig voedsel en duurzame verpakkingen...

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.