FNLI verbaasd over fraudemeldpunt van Consumentenbond

De FNLI is verbaasd dat de Consumentenbond een meldpunt Voedselfraude is gestart. “Op welke grond is de Consumentenbond tot de conclusie gekomen dat de meldpunten van de NVWA niet zouden functioneren?”, vraagt FNLI-directeur Philip den Ouden zich af.

Volgens hem heeft de NVWA al jaren een meldpunt voor anonieme klachten uit de keten. Sinds juni 2014 is daar ook nog een speciaal meldpunt voor fraude in de vleesketen bijgekomen.

“Verandert het openstellen van nog een meldpunt, maar nu bij de Consumentenbond, opeens aan de effectiviteit daarvan? Ik heb het antwoord nog niet gezien”, reageert Den Ouden op Foodlog.

Sheriff-uniform

Ook vraagt hij zich af wat de Consumentenbond doet als er een melding binnenkomt? "Trekt directeur Bart Combée zijn Sheriff-uniform aan om te gaan rechercheren? Wordt de NVWA ingelicht? Wordt de klacht vertrouwelijk behandeld en hoe is dat geborgd?”

De FNLI stelt groot voorstander te zijn van meldpunten en ziet het als goede methode om overtredingen in de keten zo snel mogelijk op te sporen. “Maar deze meldpunten moeten wel beheerd worden door de overheid, die toeziet op naleving van wetgeving en sanctionerend kan optreden.”

Reactie Consumentenbond

"Bijzonder", reageert Bart Combée op zijn beurt weer op twitter. "De FNLI had ook iedere bijdrage aan fraudebestrijding kunnen verwelkomen."

Lees ook:

Consumentenbond start meldpunt voedselfraude (23 juni 2015)

EVMI achtergrond & analyse – Inspecties voedingsmiddelenbedrijven

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
NVWA: 'Geen besmet Braziliaans vlees in Nederland'

NVWA: 'Geen besmet Braziliaans vlees in Nederland'

De Nederlandse Voedsel en -Warenautoriteit (NVWA) heeft geen aanwijzingen dat er besmet Braziliaans vlees, waar mensen ziek van kunnen worden, op de Nederlandse markt is beland.  Een woordvoerder van de voedseltoezichthouder zegt dat er geen reden is om mensen nu te waarschuwen. Braziliaans vleesschandaal Vorige week kwam een groot Braziliaanse vleesschandaal...

‘Normen en waarden nodig voor herstel vertrouwen’

Bakkers moeten weer normen en waarden krijgen om de consument opnieuw voor zich te winnen. Volgens Bob Hutten, van de Verspillingsfabriek en Hutten Catering, zullen bedrijven in food zich opnieuw moeten uitvinden. “Het kan toch niet zo zijn dat consumenten geen geld meer willen besteden aan goed voedsel?” Dat bleek tijdens een discussie over de Bakkerij van de Toekomst, waar Hutten discussieleider was. “Als we praten met supermarkten is er voor hen maar één waarde: prijs. Door operational excellence werden we nog leaner en meaner en draait het alleen nog maar om geld verdienen. Alles is vastgelegd,...

Vermoedens voedselfraude: helft onderzoeken in vlees

Vermoedens voedselfraude: helft onderzoeken in vlees

In de periode 2014 tot en met september 2016 waren er in totaal 125 vermoedens van voedselfraude. In 43 van de gevallen heeft dit geleid tot een strafrechtelijk onderzoek. Het ging hierbij onder meer over etikettering. Ongeveer de helft van deze onderzoeken had betrekking op vlees. Dat antwoordt minister Schippers van VWS op Kamer-vragen naar aanleiding...