Food Inspiration Day inspireert (fotoverslag)

[gallery]

EINDHOVEN - Inspiratie is onmisbaar voor vernieuwing. Dat bleek tijdens de Food Inspiration Day. In het Evoluon toonden fabrikanten en leveranciers in de voedingsmiddelenindustrie hun visie op de toekomst.

De trends zijn vooral eerlijk, duurzaam en dichtbij: Natuurlijk en biologisch in samenhang met producten uit de directe omgeving.

Hans Steenbergen van Food Inspiration Magazine en spreekstalmeester tijdens deze dag, sprak onder meer over de merken van moeder aarde: groenten en fruit. "Dat is ondertussen zo gewoon dat we het bijzondere eraan vergeten."

Fast fresh

Steenbergen noemde verder Fast fresh. "WakuWaku, een concept in Hamburg waarbij de initiatiefnemers, die afkomstig zijn van Burger King, gastronomie en de biologische keuken verenigen in een fast food revolution: Je bestelt aan de counter en hebt binnen 5 minuten een biologische maaltijd met biofrisdrank: nieuw, biologisch, snel en lekker."

Azië wordt eveneens een trend, simpelweg omdat Azië een grootmacht wordt om rekening mee te houden. “Te denken valt aan feel good restaurants voor positive eating en signature soft drinks: huisgemaakte limonades met aparte smaken.” Steenbergen gaf als voorbeeld de limonade met mint, limoen en gember.

Brabantse streekproducten

Dichter bij huis gaat het om streekproducten. Een trend die overigens ook in Amerika is doorgebroken. In Nederland hebben 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant de handen ineen geslagen om 21 streekproducten op te stellen. "Die creativiteit die daarbij loskomt is ongelooflijk."

De dag werd en wordt gehouden op maandag 25 en dinsdag 26 oktober. Beide dagen waren volgeboekt.

Een verslag over de Food Inpiration Day is te lezen in EVMI 9 van 23 november.