Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

enl

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt.

De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit het initiatief. Het systeem zou aanvankelijk getest worden in verschillende markten, maar vanwege gebrek aan steun en begrip voor het logo wordt daarvan afgezien. Wel gaan de bedrijven door met het testen van het ENL op drankenverpakkingen.

Kritiek

Het ENL heeft veel kritiek gekregen, zowel vanuit de politiek als in de media. Het voedselkeuzelogo dat de bedrijven ontwierpen is gebaseerd op het Britse stoplichtsysteem en geeft een score van groen naar oranje en rood voor de ingrediënten zout, suiker en vetten. Het belangrijke verschil is dat de score van het ENL is gebaseerd op de aanbevolen portiegrootte. Daardoor zou je in theorie het label van een ongezond product kunnen beïnvloeden door de aanbevolen portie te verkleinen. Voor de portiegrootte is immers geen algemeen geaccepteerde of EU-brede definitie.

Nederland

De bedrijven achter het ENL blijven pleiten voor een EU-breed keuzelabel. Op dit moment kiezen individuele lidstaten voor een eigen, vrijblijvend label of laten ze het aan de industrie over. In Nederland is sinds het verdwijnen van het Vinkje als voedselkeuzelogo, dat een initiatief vanuit de industrie was, nog geen alternatief aangenomen. De Nederlandse overheid moet snel met een oplossing komen, zo zei de brancheorganisatie CBL afgelopen week in een tv-uitzending. Verschillende Nederlandse partijen pleiten voor het NutriScore systeem, waar ook Spanje, Frankrijk en België al voor hebben gekozen.

Lees ook
Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Voedingsconcern Nestlé voert straks op 7.500 producten (waaronder pizza en chocolade) de Nutri-Score. Ook op de KitKat en Maggiblokjes dus, schrijft het Algemeen Dagblad. Nestlé voegt zich daarmee in de groeiende groep consumentenorganisaties en bedrijven die Nutri-Score graag als uniform voedselkeuzelogo zien binnen de...

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Interview: Nestlé in coronatijd

Interview: Nestlé in coronatijd

De coronacrisis heeft ook voor grote fabrikanten allerlei consequenties. We spreken met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland.  Net als zovelen, werkt Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor...