Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

enl

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt.

De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit het initiatief. Het systeem zou aanvankelijk getest worden in verschillende markten, maar vanwege gebrek aan steun en begrip voor het logo wordt daarvan afgezien. Wel gaan de bedrijven door met het testen van het ENL op drankenverpakkingen.

Kritiek

Het ENL heeft veel kritiek gekregen, zowel vanuit de politiek als in de media. Het voedselkeuzelogo dat de bedrijven ontwierpen is gebaseerd op het Britse stoplichtsysteem en geeft een score van groen naar oranje en rood voor de ingrediënten zout, suiker en vetten. Het belangrijke verschil is dat de score van het ENL is gebaseerd op de aanbevolen portiegrootte. Daardoor zou je in theorie het label van een ongezond product kunnen beïnvloeden door de aanbevolen portie te verkleinen. Voor de portiegrootte is immers geen algemeen geaccepteerde of EU-brede definitie.

Nederland

De bedrijven achter het ENL blijven pleiten voor een EU-breed keuzelabel. Op dit moment kiezen individuele lidstaten voor een eigen, vrijblijvend label of laten ze het aan de industrie over. In Nederland is sinds het verdwijnen van het Vinkje als voedselkeuzelogo, dat een initiatief vanuit de industrie was, nog geen alternatief aangenomen. De Nederlandse overheid moet snel met een oplossing komen, zo zei de brancheorganisatie CBL afgelopen week in een tv-uitzending. Verschillende Nederlandse partijen pleiten voor het NutriScore systeem, waar ook Spanje, Frankrijk en België al voor hebben gekozen.

Lees ook
Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Voor het eerst maakt ook Nestlé de keten van een van zijn producten inzichtelijk via een blockchain-app. Consumenten van Mousline aardappelpuree kunnen nu de oorsprong achterhalen van hun pieperprakje. Door middel van een QR-code kunnen consumenten nu data opvragen over de Franse puree. Een erg ingewikkelde keten is het nog niet; het product...

Nestlé brengt plantaardige burger op de markt

Nestlé brengt plantaardige burger op de markt

Dinsdag 2 april maakte voedingsconcern Nestlé bekend deze maand zijn ‘Incredible Burger’ op de Europese markt te brengen. De 100% plantaardige - en rauwe - burger is volgens Nestlé niet van vlees te onderscheiden qua textuur en smaak. Bij het bakken kleurt, sist en ruikt de burger net als vlees.

Voedingslabel Nutri-Score doorgevoerd in België

Voedingslabel Nutri-Score doorgevoerd in België

Terwijl er in Nederland nog geen eenduidig voedselkeuzelogo is doorgevoerd, start in België een overheidscampagne voor de invoering van het Nutri-Scoresysteem. Deze campagne moet het label promoten bij de consumenten. De Belgische minister van Volksgezondheid Maggie de Block voerde vorige zomer de Nutri-Score in, maar zojuist is er een Koninklijk...