Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

enl

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt.

De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit het initiatief. Het systeem zou aanvankelijk getest worden in verschillende markten, maar vanwege gebrek aan steun en begrip voor het logo wordt daarvan afgezien. Wel gaan de bedrijven door met het testen van het ENL op drankenverpakkingen.

Kritiek

Het ENL heeft veel kritiek gekregen, zowel vanuit de politiek als in de media. Het voedselkeuzelogo dat de bedrijven ontwierpen is gebaseerd op het Britse stoplichtsysteem en geeft een score van groen naar oranje en rood voor de ingrediënten zout, suiker en vetten. Het belangrijke verschil is dat de score van het ENL is gebaseerd op de aanbevolen portiegrootte. Daardoor zou je in theorie het label van een ongezond product kunnen beïnvloeden door de aanbevolen portie te verkleinen. Voor de portiegrootte is immers geen algemeen geaccepteerde of EU-brede definitie.

Nederland

De bedrijven achter het ENL blijven pleiten voor een EU-breed keuzelabel. Op dit moment kiezen individuele lidstaten voor een eigen, vrijblijvend label of laten ze het aan de industrie over. In Nederland is sinds het verdwijnen van het Vinkje als voedselkeuzelogo, dat een initiatief vanuit de industrie was, nog geen alternatief aangenomen. De Nederlandse overheid moet snel met een oplossing komen, zo zei de brancheorganisatie CBL afgelopen week in een tv-uitzending. Verschillende Nederlandse partijen pleiten voor het NutriScore systeem, waar ook Spanje, Frankrijk en België al voor hebben gekozen.

Lees ook
Nestlé ontwikkelt allergenenreducerend kattenvoer

Nestlé ontwikkelt allergenenreducerend kattenvoer

Nestlé komt met een wonderlijk product dat uitkomst biedt voor dierenvrienden die allergisch zijn voor katten. Onder het merk Purina heeft het bedrijf namelijk kattenvoer ontwikkeld dat de hoeveelheid allergenen in het haar en de huidschilfers van de kat reduceert. Wereldwijd is een op de vijf volwassenen in meer of mindere mate allergisch voor...

‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

De in suiker verlaagde chocoladereep Milkybar Wowsomes van Nestlé is van de markt gehaald na tegenvallende verkoopcijfers. De Milkybar Wowsomes was het eerste product waarin Nestlé zijn nieuwe ‘holle’ suiker toepaste. Het voedingsconcern maakte de holle suiker door water, suiker en melk met kracht in warme...

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Eind vorig jaar kondigde Robert Witik, de R&D-manager van Nestlé, op het AIPIA-event Pack Neutral aan, een nieuw platform om het recyclen verpakkingen te managen.  “Het Pack Neutral platform is een digitaal concept ontwikkeld door onze R&D-verpakkingswetenschappers in lijn met onze inzet om de recyclingpercentages van verpakkingsmateriaal...