Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

enl

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt.

De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit het initiatief. Het systeem zou aanvankelijk getest worden in verschillende markten, maar vanwege gebrek aan steun en begrip voor het logo wordt daarvan afgezien. Wel gaan de bedrijven door met het testen van het ENL op drankenverpakkingen.

Kritiek

Het ENL heeft veel kritiek gekregen, zowel vanuit de politiek als in de media. Het voedselkeuzelogo dat de bedrijven ontwierpen is gebaseerd op het Britse stoplichtsysteem en geeft een score van groen naar oranje en rood voor de ingrediënten zout, suiker en vetten. Het belangrijke verschil is dat de score van het ENL is gebaseerd op de aanbevolen portiegrootte. Daardoor zou je in theorie het label van een ongezond product kunnen beïnvloeden door de aanbevolen portie te verkleinen. Voor de portiegrootte is immers geen algemeen geaccepteerde of EU-brede definitie.

Nederland

De bedrijven achter het ENL blijven pleiten voor een EU-breed keuzelabel. Op dit moment kiezen individuele lidstaten voor een eigen, vrijblijvend label of laten ze het aan de industrie over. In Nederland is sinds het verdwijnen van het Vinkje als voedselkeuzelogo, dat een initiatief vanuit de industrie was, nog geen alternatief aangenomen. De Nederlandse overheid moet snel met een oplossing komen, zo zei de brancheorganisatie CBL afgelopen week in een tv-uitzending. Verschillende Nederlandse partijen pleiten voor het NutriScore systeem, waar ook Spanje, Frankrijk en België al voor hebben gekozen.

Lees ook
Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen

Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen

‘Merken met een maatschappelijk doel groeien twee keer zo snel’, zegt CEO Alan Jope tegen het FD. Alle merken van Unilever moeten zo’n doel krijgen. Daarmee moet het bedrijf sneller gaan groeien. Unilever staat voor een flinke uitdaging. Jope’s voorganger Paul Polman beloofde de aandeelhouders sneller te groeien en de winstmarge...

Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Nutri-Score op de potten en zakken van HAK

Nutri-Score op de potten en zakken van HAK

Groentefabrikant HAK zet vanaf 1 september van dit jaar de Nutri-Score op zijn producten.