Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

enl

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt.

De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit het initiatief. Het systeem zou aanvankelijk getest worden in verschillende markten, maar vanwege gebrek aan steun en begrip voor het logo wordt daarvan afgezien. Wel gaan de bedrijven door met het testen van het ENL op drankenverpakkingen.

Kritiek

Het ENL heeft veel kritiek gekregen, zowel vanuit de politiek als in de media. Het voedselkeuzelogo dat de bedrijven ontwierpen is gebaseerd op het Britse stoplichtsysteem en geeft een score van groen naar oranje en rood voor de ingrediënten zout, suiker en vetten. Het belangrijke verschil is dat de score van het ENL is gebaseerd op de aanbevolen portiegrootte. Daardoor zou je in theorie het label van een ongezond product kunnen beïnvloeden door de aanbevolen portie te verkleinen. Voor de portiegrootte is immers geen algemeen geaccepteerde of EU-brede definitie.

Nederland

De bedrijven achter het ENL blijven pleiten voor een EU-breed keuzelabel. Op dit moment kiezen individuele lidstaten voor een eigen, vrijblijvend label of laten ze het aan de industrie over. In Nederland is sinds het verdwijnen van het Vinkje als voedselkeuzelogo, dat een initiatief vanuit de industrie was, nog geen alternatief aangenomen. De Nederlandse overheid moet snel met een oplossing komen, zo zei de brancheorganisatie CBL afgelopen week in een tv-uitzending. Verschillende Nederlandse partijen pleiten voor het NutriScore systeem, waar ook Spanje, Frankrijk en België al voor hebben gekozen.

Lees ook
Annemarieke de Haan nieuwe voorzitter FNLI

Annemarieke de Haan nieuwe voorzitter FNLI

Het bestuur van de Federatie Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie (FNLI) heeft Annemarieke de Haan benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Zij volgt vanaf 1 januari 2021 Bas Alblas op, die aan het einde van dit jaar afscheid neemt vanwege zijn vertrek als CEO bij Lamb Weston/ Meijer. Ook heeft het FNLI-bestuur Bas Roelofs (FrieslandCampina) benoemd...

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé gaat in Zwitserland plantaardige tonijn verkopen als alternatief voor ingeblikte tonijn. Het bedrijf zegt de producten in slechts negen maanden ontwikkeld te hebben. De producten zijn in glas en als sandwich te koop.

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nestlé lanceert energierepen met erwteneiwit

Nieuwe Yes! proteïnerepen bevatten eiwitten afkomstig van erwten en noten. Nestlé wil hiermee inspelen op de vraag van consumenten naar repen met plantaardige eiwitbronnen. De repen zijn vanaf augustus verkrijgbaar in Nederland.