Food-multinationals trekken stekker uit Evolved Nutrition Label

enl

De bedrijven achter het zogenaamde Evolved Nutrition Label hebben besloten het project in de ijskast te leggen. Dat heeft de organisatie van het initiatief bekend gemaakt.

De bedrijven Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez stoppen voorlopig met het ontwikkelen van het Evolved Nutrition Label voor voedsel. Mars stapte in maart al uit het initiatief. Het systeem zou aanvankelijk getest worden in verschillende markten, maar vanwege gebrek aan steun en begrip voor het logo wordt daarvan afgezien. Wel gaan de bedrijven door met het testen van het ENL op drankenverpakkingen.

Kritiek

Het ENL heeft veel kritiek gekregen, zowel vanuit de politiek als in de media. Het voedselkeuzelogo dat de bedrijven ontwierpen is gebaseerd op het Britse stoplichtsysteem en geeft een score van groen naar oranje en rood voor de ingrediënten zout, suiker en vetten. Het belangrijke verschil is dat de score van het ENL is gebaseerd op de aanbevolen portiegrootte. Daardoor zou je in theorie het label van een ongezond product kunnen beïnvloeden door de aanbevolen portie te verkleinen. Voor de portiegrootte is immers geen algemeen geaccepteerde of EU-brede definitie.

Nederland

De bedrijven achter het ENL blijven pleiten voor een EU-breed keuzelabel. Op dit moment kiezen individuele lidstaten voor een eigen, vrijblijvend label of laten ze het aan de industrie over. In Nederland is sinds het verdwijnen van het Vinkje als voedselkeuzelogo, dat een initiatief vanuit de industrie was, nog geen alternatief aangenomen. De Nederlandse overheid moet snel met een oplossing komen, zo zei de brancheorganisatie CBL afgelopen week in een tv-uitzending. Verschillende Nederlandse partijen pleiten voor het NutriScore systeem, waar ook Spanje, Frankrijk en België al voor hebben gekozen.

Lees ook
Hippe saus voor Unilever en boter zonder koe

Hippe saus voor Unilever en boter zonder koe

Even dreigde Unilever overgenomen te worden. Het bod verdween van tafel. Vandaag kondigde het bedrijf alweer aan zelf een hippe Amerikaanse sauzenmaker over te nemen. Unilever maakt allang sauzen. Waarom doet het bedrijf dan zoiets? Dick Veerman - Foodlog Unilever wil duurzaam kunnen doen. Daarom investeert het bedrijf op wat langere termijn dan andere....

Unilever gaat kleine boeren ondersteunen

Unilever gaat kleine boeren ondersteunen

ROTTERDAM - Unilever wil de leefomstandigheden van kleine boeren wereldwijd verbeteren. De onderneming is daarom een publiek-privaat partnerschap aangegaan met het International Fund for Agricultural Development (IFAD). Unilever is het samenwerkingsverband voor 5 jaar aangegaan. De partijen willen de voedselzekerheid te verbeteren door de agrarische...

Unilever verkoopt Bifi en Peperami

Unilever verkoopt Bifi en Peperami

ROTTERDAM - Unilever verkoopt de vleessnackactiviteiten, de merken Bifi en Peperami, aan het Amerikaanse Jack Link’s, bekend van Beef Jerky. Beide bedrijven hebben bekendgemaakt een definitieve verkoopovereenkomst te hebben getekend. Al langer bekend is dat Unilever wil snoeien in het aantal merken. 'Duurzame groei' “Omdat we ons portfolio tegen het...