‘Food sector loopt decennia achter in technologische innovatie’

WEF-food-innovation

Big data, blockchain, geavanceerde robotica en kunstmatige intelligentie; allemaal innovaties die hele branches veranderen. Maar de voedselsector blijft ver achter, stelt een rapport van het World Economic Forum. En dat terwijl die sector juist met wereldwijde problemen kampt die zulke nieuwe systemen zouden kunnen oplossen.

“Wereldwijde voedselsystemen zijn vandaag de dag onhoudbaar voor zowel mensen als de planeet. Miljarden mensen blijven ondervoed, de milieulast is zwaar, een groot deel wordt verspild en veel van de producenten leven in armoede.” Zo luidt de snoeiharde opening het rapport Innovation with a Purpose dat vandaag werd gepubliceerd. Samen met consultants McKinsey & Company onderzoekt het WEF de rol van moderne technologie in het verbeteren van de voedselketen.

Disruptieve twaalf

Het WEF identificeert twaalf technologieën en innovaties die de voedselsector kunnen helpen bij het aanpakken van de wereldwijde duurzaamheidskwesties. Daaronder vallen onder meer plantaardige eiwitten, sensortechnologie voor voedselveiligheid, gepersonaliseerde voeding, big data, blockchain, Internet of Things, gentechnologie en biologische bestrijdingsmiddelen. Door deze technologieën op grote schaal toe te passen zouden in 2030 opbrengsten honderden miljoenen tonnen hoger kunnen liggen, honderden miljoenen kubieke meters water worden bespaard en het inkomen van miljoenen boeren kunnen worden verbeterd.

Barrières

Wat houdt ons tegen? Voordat de sector de problemen op wereldschaal aankan, staat de sector voor grote praktische uitdagingen. Volgens het rapport loopt de voedselsector “decennia” achter op andere industrieën, met name in ontwikkelende landen. Er worden minder investeringen aangetrokken en er is minder technologische innovatie dan in bijvoorbeeld de medische sector, waar tien keer zo veel miljarden worden uitgegeven aan innovatie.

Slechts 1,1 procent van alle technologische innovaties krijgt de kans om uit te groeien; de meeste innovatieve startups houden binnen vijf jaar op te bestaan. Het opschalen van innovaties is moeilijk vanwege de gefragmenteerde, complexe ketens, consumenten die gewend zijn aan goedkoop voedsel, en overheden die zich intensief met voedselveiligheid bezig houden.

Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start vanaf 5 september met AH Overblijvens-pakketten. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Klanten van Albert Heijn kunnen deze pakketten via de app kopen.