‘Foodbedrijven scoren slecht bij verantwoord ondernemen’

DEN HAAG - De 10 grootste internationale voedingsmiddelenbedrijven scoren ondermaats op hun verantwoord ondernemen voor mens en milieu. Dat stelt Oxfam Novib in het rapport Behind the Brands. De organisatie start een publieksactie om bedrijven hierop aan te spreken.

Volgens de organisatie laat de top-10 miljoenen mensen in ontwikkelingslanden in de steek. Er werd bij het onderzoek gelet op de thema's land, vrouwen, boeren, arbeiders, klimaat, transparantie en water. Met het rapport wil Oxfam Novib met andere Oxfams de misstanden in de voedselproductie aanpakken.

Vrouwendiscrimatie

Volgens het rapport zet geen enkel bedrijf zich in om discriminatie van vrouwen uit te bannen. Ook hebben geen van de bedrijven publiekelijk toegezegd een eerlijke prijs aan boeren te betalen.

Alleen Unilever heeft specifieke richtlijnen voor toeleveranciers om een aantal belangrijke kwesties voor boeren aan te pakken. Daarnaast zorgt geen enkel bedrijf er met zijn beleid voor dat gemeenschappen worden beschermd tegen landjepik of waterroof.

Eerlijke prijzen

Niet één bedrijf heeft publiekelijk toegezegd boeren eerlijke prijzen te betalen, of hen toegezegd afspraken te maken over eerlijke productie processen

Alleen Pepsi erkent volgens Oxfam Novib publiekelijk dat water een mensenrecht is, en zet zich in om plaatselijke gemeenschappen te consulteren. Nestlé heeft voor haar toeleveranciers richtlijnen over waterbeheer ontwikkeld, en staat bovenaan voor wat betreft waterbeleid.

Broeikasgassen

Alle bedrijven hebben stappen ondernomen om hun directe uitstoot van broeikasgassen te verminderen, maar slechts 5 (Mondelez, Danone, Unilever, Coca-Cola en Mars) maken rapporten openbaar over de uitstoot van broeikasgassen bij het produceren van landbouwgewassen die in hun producten terecht komen.

Alleen Unilever heeft toegezegd om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2020 te halveren. Niet één bedrijf heeft beleid om boeren in hun toeleveringsketen te helpen zich aan klimaatverandering aan te passen.

Beste mvo-bedrijven

Nestlé, Unilever en Coca-Cola scoren over het algemeen het best. “Maar niet één bedrijf komt door de test met een goede algemene score”, zegt Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib.

“Sommige bedrijven zijn op de goede weg, maar het moet echt beter.”

Slechtst scorend

Associated British Foods (ABF) (van onder meer Twinings, Ovaltine en Kingsmill Bread) scoort van de top-10 bedrijven het slechtst, gevolgd door Kellogg’s, General Mills, Mondelez (voorheen Kraft Foods) en Danone.

Het Behind the Brands rapport en campagne wordt door Oxfam gelijktijdig gelanceerd in 17 landen, waaronder de VS, Mexico, China, Brazilië en Europese landen als Nederland.

Publieksactie

Oxfam Novib wil via Twitter, Facebook of een petitie dat consumenten de grote bedrijven aanspreken op hun verantwoordelijkheden bij een eerlijk en duurzaam voedselsysteem.

De eerste publieksactie richt zich op Nestlé, Mondelez en Mars. Dit vanwege hun 'onvermogen om ervoor te zorgen dat de vrouwen die de cacao voor hun chocolade verbouwen fatsoenlijk behandeld worden'.

Bekijk het rapport Behind the Brands

(pdf, 52 pagina's)

Lees ook: