Foodbedrijven trekken zich terug uit Rusland

Mc Donalds Rusland_Wikimedia

Foto: Francis Bourgouin/Wikimedia

Vanwege de oorlog in Oekraïne trekken veel bedrijven zich terug uit Rusland. De afgelopen dagen lieten onder andere Shell, Ikea en Volkswagen weten geen zaken meer te doen in Rusland en de vestigingen te sluiten. Ook verschillende foodbedrijven nemen dit besluit. Een greep uit de media.

Heineken
Bierbrouwer Heineken zet een punt achter de productie en verkoop van en adverteren voor het merk Heineken in Rusland, meldt RTL Nieuws. Heineken verkoopt niet alleen bier, maar produceert in Rusland ook veel lokale biermerken. In een reactie is op de oorlog in Oekraïne legt Heineken alle activiteiten stil. "Heineken wil geen financieel voordeel meer hebben uit de Russische activiteiten."

HAK
Denis Shtengelov, de Russische eigenaar van het Nederlandse groenteconservenconcern HAK, veroordeelt in een open brief aan de medewerkers van zijn onderneming KDV Group het beleid van de Russische president Poetin. Dat staat te lezen op Food Holland. Het managementteam van Neerlands Glorie Groente & Fruit, het moederbedrijf van HAK, onderschrijft de inhoud van de brief en benadrukt dat HAK als bedrijf financieel en operationeel volledig autonoom kan opereren. Het bedrijf haalt geen materialen of producten uit Rusland.

Arla Foods
Arla Foods kondigt op de website aan te gaan stoppen met de activiteiten van de zuivelonderneming in Rusland. Dit geldt voor zowel de lokale vestiging als op de invoer vanuit Rusland. De zuivelonderneming wil wel hulp bieden aan Oekraïne en vluchtelingen die in de buurlanden verblijven.

Danone
Het Franse voedingsconcern Danone stopt voorlopig met investeren in Rusland. Wel blijft Danone zuivel en babyvoeding verkopen aan de Russen om de lokale bevolking van essentiële levensbehoeften te voorzien.

McDonalds, Kentucky Fried Chicken en Starbucks
Ook een aantal bekende foodmerken maakten bekend de activiteiten in Rusland neer te leggen, meldt de Telegraaf. McDonalds sluit alle 850 vestigingen in het land. Yum Brands, het moederbedrijf van Kentucky Fried Chicken, heeft aangegeven niet meer te investeren in Rusland. De vestigingen van het bedrijf zijn in handen van Franchise-ondernemers en zijn daardoor moeilijk te sluiten. Ook Starbucks zet de toelevering aan de 130 Russische franchisezaken.

Coca-cola en PesiCo
Frisdrankconcern Coca-Cola laat weten geen zaken meer te doen met Rusland. Het is onduidelijk wat dit precies betekent de verkoop van coca-cola-producten. PepsiCo stopt met de verkoop van frisdrank en investeren in Rusland. Wel blijft het bedrijf eerste levensbehoeften als melk en babyproducten leveren.

 

 

Thema's
Lees ook
Oorlog Oekraïne heeft geringe gevolgen voor Europese voedselzekerheid

Oorlog Oekraïne heeft geringe gevolgen voor Europese voedselzekerheid

Een onderzoek van Wageningen Economic Research heeft de effecten van de oorlog in Oekraïne op de voedselonzekerheid onderzocht. Voor de Europese Unie heeft de oorlog geringe gevolgen voor de voedselzekerheid, concluderen de onderzoekers. Wageningen Economic Research maakte het rapport in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Schaarste aan zwart mosterdzaad in Frankrijk door droogte en oorlog Oekraïne

Schaarste aan zwart mosterdzaad in Frankrijk door droogte en oorlog Oekraïne

Vanwege schaarste aan zwart mosterdzaad kampen Franse fabrikanten met leveringsproblemen van mosterd. De schaarste is volgens producenten vooral te danken aan grote droogte in Canada, waardoor de oogst het afgelopen jaar tegenviel.

NBC: broodprijs stijgt maximaal 5 tot 10 procent

NBC: broodprijs stijgt maximaal 5 tot 10 procent

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) laat richting de consumentenmarkt weten dat er vooralsnog geen sprake is van grote stijgingen in de broodprijs. Vanwege de oorlog in Oekraïne was de verwachting dat de broodprijs zou verdubbelen. Uit cijfers van het NBC blijkt dat de stijging maximaal 5 tot 10 procent is, in vergelijking met dezelfde periode vorig...