Foodbedrijven verbeteren sociaal en milieubeleid

DEN HAAG - Mondelez komt van plek 6 binnen in de top 4 van foodbedrijven die wereldwijd het beste scoren met verantwoord ondernemen voor mens en milieu. 9 van de top-10 bedrijven hebben hun sociaal en milieubeleid verbeterd.

Dat blijkt uit de Behind the Brands ranglijst van Oxfam Novib. Hierbij worden grootste voedingsmiddelenbedrijven beoordeeld op hun beleid op het gebied van vrouwen en arbeidsrechten, klimaat, land- en watergebruik, de behandeling van kleine boeren en transparantie.

Nestlé, Unilever en Coca-Cola staan opnieuw op 1, 2 en 3 in de ranking. PepsiCo moet plek 4 nu dus delen met Mondelez. De top 10 wordt afgesloten door General Mills (van Haagen-Dazs en Yoplait) die eerder op 9 stond.

Verbeterd beleid

Nestlé, Unilever en Coca-Cola scoorden met respectievelijk 10, 14 en 13 procent verbetering. Associated British Foods (ABF) (plek 9) en Kellogg’s (8) scoorden 8 en 6 procent verbetering. Danone en Mars (allebei op plek 6) en Mondelez en PepsiCo (op 4) verbeterden hun scores volgens de organisatie matig.

“Door de druk van consumenten en investeerders zijn de meeste Top-10 bedrijven in beweging gekomen en verbeteren zij nu hun beleid,” zegt Farah Karimi, algemeen directeur van Oxfam Novib.

Vrouwenrechten

In maart 2013 richtte de eerste publieksactie van de Behind the Brands-campagne zich op Nestlé, Mondelez en Mars, omdat zij onvoldoende zorgden dat de vrouwen die de cacao verbouwen, fatsoenlijk behandeld worden. Nog dezelfde maand beloofden de 3 concrete stappen te nemen om dit probleem aan te pakken.

7 bedrijven onderschrijven nu de VN-Vrouwen Empowerment Principles, over de impact van bedrijfsvoering op de omstandigheden van vrouwen.

Landroof

In oktober 2013 richtte de campagne zich op het beleid van Coca-Cola, PepsiCo en ABF om landroof in hun leveringsketen tegen te gaan. Coca-Cola en ABF zegden toe hun beleid op dit punt aan te passen. Met PepsiCo worden nog gesprekken gevoerd.

6 van de top 10 bedrijven ondersteunen verder nieuw beleid, dat ervoor zorgt dat lokale gemeenschappen geraadpleegd worden voordat het land dat ze gebruiken, verkocht wordt.

‘Moet nog beter’

“Sommige bedrijven tonen leiderschap, maar anderen blijven duidelijk achter”, aldus Karimi “De race naar de top voor deze bedrijven is nu echt van start gegaan, maar het moet nog veel beter. De sociale en milieukosten zijn nog steeds te hoog.”

Volgens Karimi laat de Behind the Brands-campagne zien dat ‘zelfs de grootste bedrijven reageren als consumenten en investeerders zich roeren.’

Lees ook:

Meer over
Lees ook
Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.

Interview: de wereld verbeteren met kruiden

Interview: de wereld verbeteren met kruiden

Het zijn uitdagende tijden, vindt Michel Driessen, CEO bij Verstegen Spices & Sauces. De markt verschuift, het klimaat verandert, en wereldwijd wordt de politiek instabieler. Michel wil Verstegen niet alleen zo goed mogelijk door deze tijd loodsen, maar er ook een ander bedrijf van maken. ‘Een organisatie die een positieve impact heeft op...

Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen

Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen

‘Merken met een maatschappelijk doel groeien twee keer zo snel’, zegt CEO Alan Jope tegen het FD. Alle merken van Unilever moeten zo’n doel krijgen. Daarmee moet het bedrijf sneller gaan groeien. Unilever staat voor een flinke uitdaging. Jope’s voorganger Paul Polman beloofde de aandeelhouders sneller te groeien en de winstmarge...