Foodbedrijven verbeteren sociaal en milieubeleid

DEN HAAG - Mondelez komt van plek 6 binnen in de top 4 van foodbedrijven die wereldwijd het beste scoren met verantwoord ondernemen voor mens en milieu. 9 van de top-10 bedrijven hebben hun sociaal en milieubeleid verbeterd.

Dat blijkt uit de Behind the Brands ranglijst van Oxfam Novib. Hierbij worden grootste voedingsmiddelenbedrijven beoordeeld op hun beleid op het gebied van vrouwen en arbeidsrechten, klimaat, land- en watergebruik, de behandeling van kleine boeren en transparantie.

Nestlé, Unilever en Coca-Cola staan opnieuw op 1, 2 en 3 in de ranking. PepsiCo moet plek 4 nu dus delen met Mondelez. De top 10 wordt afgesloten door General Mills (van Haagen-Dazs en Yoplait) die eerder op 9 stond.

Verbeterd beleid

Nestlé, Unilever en Coca-Cola scoorden met respectievelijk 10, 14 en 13 procent verbetering. Associated British Foods (ABF) (plek 9) en Kellogg’s (8) scoorden 8 en 6 procent verbetering. Danone en Mars (allebei op plek 6) en Mondelez en PepsiCo (op 4) verbeterden hun scores volgens de organisatie matig.

“Door de druk van consumenten en investeerders zijn de meeste Top-10 bedrijven in beweging gekomen en verbeteren zij nu hun beleid,” zegt Farah Karimi, algemeen directeur van Oxfam Novib.

Vrouwenrechten

In maart 2013 richtte de eerste publieksactie van de Behind the Brands-campagne zich op Nestlé, Mondelez en Mars, omdat zij onvoldoende zorgden dat de vrouwen die de cacao verbouwen, fatsoenlijk behandeld worden. Nog dezelfde maand beloofden de 3 concrete stappen te nemen om dit probleem aan te pakken.

7 bedrijven onderschrijven nu de VN-Vrouwen Empowerment Principles, over de impact van bedrijfsvoering op de omstandigheden van vrouwen.

Landroof

In oktober 2013 richtte de campagne zich op het beleid van Coca-Cola, PepsiCo en ABF om landroof in hun leveringsketen tegen te gaan. Coca-Cola en ABF zegden toe hun beleid op dit punt aan te passen. Met PepsiCo worden nog gesprekken gevoerd.

6 van de top 10 bedrijven ondersteunen verder nieuw beleid, dat ervoor zorgt dat lokale gemeenschappen geraadpleegd worden voordat het land dat ze gebruiken, verkocht wordt.

‘Moet nog beter’

“Sommige bedrijven tonen leiderschap, maar anderen blijven duidelijk achter”, aldus Karimi “De race naar de top voor deze bedrijven is nu echt van start gegaan, maar het moet nog veel beter. De sociale en milieukosten zijn nog steeds te hoog.”

Volgens Karimi laat de Behind the Brands-campagne zien dat ‘zelfs de grootste bedrijven reageren als consumenten en investeerders zich roeren.’

Lees ook:

Meer over
Lees ook

Plus voor vierde jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt

Plus is voor het vierde jaar op rij verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. De supermarkt haalde een gemiddelde score van 7,53 op de negen onderzochte criteria behaalde Plus in het Duurzaamheidsonderzoek van GfK, in opdracht van Foodmagazine. Een aantal van deze criteria waren gezondheid, eerlijke handel, klimaat en lokale betrokkenheid. Het onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat over het imago van supermarkten op het gebied van duurzaamheid en werd gehouden onder 5.000 consumenten. Plus krijgt de hoogste waardering voor ‘eerlijke handel’ en ‘beperking voedselverspilling’....

‘Verspilling is Verrukkelijk’ tegen voedselverspilling

‘Verspilling is Verrukkelijk’ tegen voedselverspilling

Achttien ondernemers lanceren samen met MVO Nederland het platform Verspilling is Verrukkelijk. Ze ontwikkelen en verkopen producten die gemaakt zijn van reststromen, ingrediënten die anders zouden worden weggegooid of verwerkt worden tot diervoeder en biogas. Voedsel is te kostbaar om te verspillen, vinden de initiatiefnemers. Eerder brachten zij innovatieve...

Vion wint Kristalprijs 2017

Vion wint Kristalprijs 2017

Vion heeft de Kristalprijs 2017 voor de snelste stijger op de Transparantiebenchmark van Nederland gewonnen voor haar MVO-verslag 2016. Francis Kint, CEO Vion: “Vion is heel trots en blij met het winnen van deze prijs. Het is een erkenning voor ons werk, onze durf en onze prestaties en voor de sector een enorme stimulans.” Dit jaar publiceerde Vion...