Foodlab Brabant start voor duurzame ideeën

Studenten van HAS Hogeschool gaan de komende tien weken op zoek naar ideeën voor een duurzaam voedselsysteem voor de toekomst. In het provinciehuis wordt het Foodlab Brabant opgezet, waar ze dagelijks werken aan gezonde concepten die goed zijn voor mens, dier en milieu.

De 65 studenten volgen het speciale onderwijsprogramma Voedseltransitie. Met deze Minor willen HAS Hogeschool en het Transitieteam Brabantse Agrofood met steun van de provincie Noord-Brabant de overgang naar een duurzame agrofoodketen (van grond tot mond) stimuleren. Dit gebeurt aan de hand van 12 opdrachten.

Ook financieel onderbouwen

De ideeën in het ‘laboratorium’ richten zich onder meer op innovaties in productiemethoden en voedselproducten. Maar tegelijkertijd moeten de studenten hun ideeën wel financieel onderbouwen en zó vormgeven dat consumenten het aantrekkelijk vinden om te kopen. Zo leren ze tevens om na te denken over de waarde van voedsel.

In de praktijk

“Natuurlijk hopen we dat hun ontdekkingstocht nu al ideeën oplevert die mogelijk snel in de praktijk gebracht kunnen worden”, vertelt Marjo Baeten, die vanuit de HAS het project begeleidt.

De verrichtingen en vorderingen van de studenten zijn vanaf maandag te volgen via twitter (@foodlabbrabant) en Facebook (foodlabbrabant).

Slotevent

De HAS Minor Voedseltransitie wordt op 10 november afgesloten met een speciaal slotevent in het ptrovinciehuis, waarbij de studenten hun eindresultaten presenteren.

Lees ook:

Lees ook
Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Dankzij een samenwerking met Seenons produceert YB (voorheen Yoghurt Barn) jaarlijks ruim 80% minder afval, meldt Seenons in een persbericht. Tijdens een pilot in 2020, waarbij YB op zoek was naar manieren om zo klimaatneutraal mogelijk te opereren, bood Seenons een oplossing om verschillende afvalstromen te reduceren en recyclen. Nu wil YB een voorbeeld...

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Studenten Inholland Delft presenteren innovatieve food-startups

Studenten Inholland Delft presenteren innovatieve food-startups

Van glutenvrije poffertjes tot een likeur van overgebleven sinaasappelschillen. Ook dit jaar brengen studenten van de opleiding Food Commerce and Technology in Delft nieuwe producten en diensten op de markt, tijdens de minor Challenge Ondernemen.