De Nieuwe Melkboer, In Ovo en Grünten zijn uitgeroepen tot Foodvalley Champions 2020. De prijzen zijn uitgereikt tijdens de Foodvalley Summits in de categorieën Eiwittransitie, Circulaire AgriFood en Voeding en Gezondheid. De jury beoordeelde op het innovatie karakter van de bedrijven en de impact van de innovaties. De winnaars krijgen onder andere een eenjarig Foodvalley-lidmaatschap.

 Eiwittransitie: De Nieuwe Melkboer

“Bart en Tom Grobben, ‘plantaardige melkmakers’ zoals ze zichzelf noemen, steken hun hoofd uit boven het maaiveld. Ze maken boeren op baanbrekende wijze future-proof,” aldus de jury over De Nieuwe Melkboer. Foodvalley Champion in de categorie Eiwittransitie. Met hun plantaardige variaties op zuivel van lokaal geteelde eiwitten als soja, gemaakt samen met lokale verwerkingspartners, geven de ondernemers vorm aan twee transities tegelijk: de verschuiving naar een meer plantaardig voedselpatroon en het verkorten van de keten. “We zijn heel blij dat we deze prijs hebben gewonnen. Het gaat ons helpen om nog meer samen te werken met partijen die - net als wij - plantaardige zuivel met eiwitten uit lokaal geteelde gewassen groot willen maken,” aldus Bart Grobben. Begin november lanceert het bedrijf zijn eerste plantaardige zuivelproduct op de markt.

Circulaire AgriFood: In Ovo

In Ovo anticipeert met zijn technische innovatie op het aankomende verbod op het ruimen van eendagshaantjes in onder meer Duitsland per 2022. Met deze methode wordt de huidige keten doorbroken, een nieuw verwerkingssysteem ingezet en een grote maatschappelijke impact gerealiseerd,” zo luidt het oordeel van de jury over deze winnaar in de categorie Circulaire AgriFood. In Ovo  ontwikkelde een apparaat waarmee het geslacht van kippen in het ei snel en betrouwbaar te bepalen is. Alles in het bedrijf is gericht op het diervriendelijk maken en verduurzamen van productiesystemen. Wil Stutterheim, oprichter en directeur van In Ovo: “Deze onderscheiding komt voor ons op het juiste moment. We gaan dit jaar de markt op met onze technologie, en het netwerk waar we via Foodvalley aan deelnemen gaat ons hierbij zeker helpen.” 

Voeding & Gezondheid: Grünten
“Consumenten eten te weinig groenten. Met een extra eetmoment tijdens het ontbijt gaat de consumptie ervan flink omhoog, maar niemand zit te wachten op een stronk broccoli in de ochtend. Als groente naar taart smaakt, wordt het een ander verhaal. Grünten heeft met zijn ontbijtproduct een nieuw eetmoment weten te creëren,” aldus de jury over de winnaar in de categorie Voeding & Gezondheid. Het ontbijtproduct Veggie Oats, in smaken geïnspireerd op taart, levert 25% van de dagelijkse aanbevolen groente-inname. “De Foodvalley Champions-award gaat ons helpen om door te breken in de markt,” zegt Berend Eberson, oprichter van Grünten. “Via Foodvalley kunnen we nu samenwerken met partijen die ons helpen de houdbaarheid van ons product - die is nu tien dagen, maar we willen toe naar meer dan drie weken - te verlengen en zo de weg vrij te maken naar een plek in het schap.”

Bron: Foodvalley Nederland

Altijd op de hoogte blijven?