Foodvalley NL belangrijke speler in nieuw wereldwijd netwerk Food Innovation Hubs

foodvalley nl

Foodvalley NL wordt de leidende Europese Hub in een nieuw, wereldwijd netwerk van Food Innovation Hubs dat wordt gekatalyseerd en ondersteund in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. De samenwerking werd vandaag officieel aangekondigd tijdens Bold Actions for Food as a Force for Good, een pre-event in aanloop naar de VN-top over voedselsystemen in 2021.

De gedeelde visie achter de samenwerking richt zich op een fundamentele verandering in hoe voedsel wordt geproduceerd en geconsumeerd, om zo een transformatie van voedselsystemen te genereren. Daar is technologische innovatie voor nodig, "zodat we de ambitieuze doelstellingen om te komen tot duurzame, inclusieve, efficiënte, voedzame en gezonde voedselsystemen behalen", aldus Foodvalley NL in het persbericht. Foodvalley NL is de Nederlandse tak van een internationaal netwerk van organisaties dat gezamenlijk de transitie naar een duurzaam voedselsysteem heeft ingezet. De organisatie benoemt het belang van verbinding tussen het bedrijfsleven, de overheid en maatschappelijke organisaties, zodat we innovatieprogramma's internationaal kunnen opschalen door de hele waardeketen.

Food Innovation Hubs

Het nieuwe netwerk Food Innovation Hubs is een multistakeholder-platform gekatalyseerd en ondersteund door het World Economic Forum en verschillende mondiale en regionale partners, waaronder de Ministeries van Landbouw en van Economische Zaken en Klimaat, Unilever, DSM, Rabobank en Wageningen University & Research. Bedrijven zijn welkom zich bij de samenwerking aan te sluiten.

Het initiatief verbindt de partijen die technologie en innovaties nodig hebben met organisaties die het ontwikkelen en kandidaten die het kunnen financieren en opschalen, over traditionele grenzen heen. Zo wil Food Innovation Hubs oplossingen bieden waarmee systeemproblemen aangepakt kunnen worden, bijvoorbeeld via het verbinden van innovators over verschillende geografische gebieden; samenwerking tussen lokale innovators en andere partijen betrokken in voedselsystemen; en het aantrekken van investeringen voor lokale innovatie.

Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

De Finse zoetwarenproducent Fazer werkt aan een onderzoek naar de mogelijkheden van cellulaire landbouw voor een duurzame productie van cacao. De producent vindt het belangrijk om alternatieven voor traditionele cacaoteelt te onderzoeken vanwege duurzaamheid, klimaatverandering en het welzijn van boeren en werknemers in de cacaoproductie.

Nieuwe methode voor het extraheren van eiwitten uit plantaardige grondstoffen

Nieuwe methode voor het extraheren van eiwitten uit plantaardige grondstoffen

Het Israëlische bedrijf Gavan Technologies heeft een nieuwe methode ontwikkeld om eiwitten uit plantaardige grondstoffen te extraheren. De eiwitten behouden daarbij hun oorspronkelijke vorm en alle voedings- en functionele eigenschappen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren