Foodwatch-actie tegen 'verborgen dierbestanddelen'

Foodwatch start een e-mailactie tegen ‘verborgen dieren’ in voedingsmiddelen. Het gaat dan bijvoorbeeld om ingrediënten van rund in chips, visgelatine in vruchtensap en schellak van luizen op fruit.

Volgens de consumentenorganisatie is de voedingsmiddelenproducent nu niet altijd wettelijk verplicht om op de verpakking te melden dat er dierlijke (bij)producten in hun producten zitten. Dit terwijl minstens 1,5 miljoen consumenten bepaalde dierlijke ingrediënten in voeding willen vermijden, uit religieuze, etnische of andere overwegingen, aldus Foodwatch.

In de wetgeving, die eind dit jaar in werking treedt, kunnen fabrikanten technische hulpstoffen verzwijgen omdat deze niet worden beschouwd als ingrediënten.

Dinatriuminosinaat

Zo blijkt uit de allergenenlijst op de website van Croky dat de Pickles variant ingrediënten van runderen bevat. Waarschijnlijk gaat het om smaakversterker E631, die als dinatriuminosinaat in de ingrediëntenlijst van Croky Pickles vermeld is, stelt Vlees+.

Verder bevat de traditionele olijfolie van Carbonell 1,5 procent visolie en heeft Chavroux La Tendre Bûche geitenkaas 'gelatine' die afkomstig blijkt te zijn van varkens.

Foodwatch wil dat minister Schippers strengere etiketteringsegels opstelt en is een e-mailactie gestart.

Het ministerie van VWS reageert in de Volkskrant: “Als mensen vanwege hun geloof een e-nummer moeten ontwijken, dan zijn er plekken om die informatie te krijgen.” Verder stelt het ministerie dat “dit niet het moment zijn om het aan te kaarten”, omdat er net een heel herzieningstraject is geweest'”.

Lees ook:

Reactie FWS: ‘Hulpstoffen zijn géén ingrediënten’ (15 augustus 2014)

‘Geen L-cysteïne van haar naar Nederlandse bakkers’ (6 februari 2014)

‘Geen gehaktballetjes van katten- en hondenvlees’ (17 mei 2013)

‘Plantaardig staat niet boven dierlijk eiwit’ (2 maart 2012)

Lees ook
CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients, innovatie- en productiebedrijf van food tech ingrediënten, presenteert een nieuwe benadering van duurzaamheid met zijn “Thrive for Impact”-plan. Met dit plan wil het bedrijf een verantwoorde manier van zakendoen waarbij de maatschappij en planeet centraal staan bevorderen. Daarvoor presenteert CSM Ingredients zijn eerste duurzaamheidsverslag...

BENEO neemt het Nederlandse bedrijf Meatless over

BENEO neemt het Nederlandse bedrijf Meatless over

Ingrediëntenproducent BENEO neemt het Nederlandse bedrijf Meatless over. Het management van Meatless, gevestigd in Goes, blijft na de overname in functie. Meatless produceert ingrediënten die gebruikt worden in plantaardige alternatieven voor vlees en vis.

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.