Foodwatch: drinkpakjes voor kinderen zijn suikerbommen

drinkpakjes

Foodwatch heeft onderzoek gedaan naar drinkpakjes voor kinderen. Uit het onderzoek blijkt dat deze extreem zoet zijn. Bijna één op de vier drinkpakjes bevat meer suikers dan een glas Coca-Cola. Foodwatch onderzocht 194 drinkpakjes die de grote vijf supermarkten verkopen.

Onder de 45 drinkpakjes met meer suikers dan Cola bevinden zich veel ‘vruchten’-drankjes met toegevoegd suiker, chocomel en drinkyoghurts.

Suiker

Kinderen krijgen veel te veel suikers binnen. Volgens Foodwatch is dit 51 kilo suiker per jaar. Ongeveer de helft hiervan is kristalsuiker. Er zijn veel verschillen tussen de drinkpakjes. Gemiddeld zitten er vier suikerklontjes in een pakje. Bedenk hierbij dat de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om dagelijks niet meer dan zes suikerklontjes ‘vrije’ suikers te eten en drinken.

Vijf soorten drinkpakjes

  1. Yoghurtdrinks kwamen als zoetste uit de bus: tot wel 13 gram suikers per 100 ml. Dit komt neer op zes-en-een-halve suikerklont per drinkpakje!
  2. Chocomelk is extreem zoet: tot wel zes suikerklontjes per pakje. Volle, magere of halfvolle chocomel zegt alleen iets over het vetgehalte.
  3. ‘Vruchten’drankjes. In deze pakjes zit meer suiker dan fruit.
  4. Vruchtensap heeft ten onrechte een gezond imago. In het proces van fruit naar sap verdwijnen de meeste gezonde stoffen, zoals de vezels. Wat overblijft is vooral (vruchten)suikerwater. Het lichaam verwerkt deze suikers anders dan wanneer ze nog in vers fruit zitten, wat deze suikers extra ongezond maakt (zie artikel New York Times).
  5. Kunstmatige gezoete drankjes. De voedingsindustrie vervangt suiker door kunstmatige zoetstoffen. Deze zoetstoffen zijn echter geen gezond alternatief. Ook kunstmatige zoetstoffen worden in veel onderzoeken in verband gebracht met obesitas en suikerziekte (diabetes type 2).

Lees ook:

             
Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.