Foodwatch: drinkpakjes voor kinderen zijn suikerbommen

drinkpakjes

Foodwatch heeft onderzoek gedaan naar drinkpakjes voor kinderen. Uit het onderzoek blijkt dat deze extreem zoet zijn. Bijna één op de vier drinkpakjes bevat meer suikers dan een glas Coca-Cola. Foodwatch onderzocht 194 drinkpakjes die de grote vijf supermarkten verkopen.

Onder de 45 drinkpakjes met meer suikers dan Cola bevinden zich veel ‘vruchten’-drankjes met toegevoegd suiker, chocomel en drinkyoghurts.

Suiker

Kinderen krijgen veel te veel suikers binnen. Volgens Foodwatch is dit 51 kilo suiker per jaar. Ongeveer de helft hiervan is kristalsuiker. Er zijn veel verschillen tussen de drinkpakjes. Gemiddeld zitten er vier suikerklontjes in een pakje. Bedenk hierbij dat de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om dagelijks niet meer dan zes suikerklontjes ‘vrije’ suikers te eten en drinken.

Vijf soorten drinkpakjes

  1. Yoghurtdrinks kwamen als zoetste uit de bus: tot wel 13 gram suikers per 100 ml. Dit komt neer op zes-en-een-halve suikerklont per drinkpakje!
  2. Chocomelk is extreem zoet: tot wel zes suikerklontjes per pakje. Volle, magere of halfvolle chocomel zegt alleen iets over het vetgehalte.
  3. ‘Vruchten’drankjes. In deze pakjes zit meer suiker dan fruit.
  4. Vruchtensap heeft ten onrechte een gezond imago. In het proces van fruit naar sap verdwijnen de meeste gezonde stoffen, zoals de vezels. Wat overblijft is vooral (vruchten)suikerwater. Het lichaam verwerkt deze suikers anders dan wanneer ze nog in vers fruit zitten, wat deze suikers extra ongezond maakt (zie artikel New York Times).
  5. Kunstmatige gezoete drankjes. De voedingsindustrie vervangt suiker door kunstmatige zoetstoffen. Deze zoetstoffen zijn echter geen gezond alternatief. Ook kunstmatige zoetstoffen worden in veel onderzoeken in verband gebracht met obesitas en suikerziekte (diabetes type 2).

Lees ook:

             
Lees ook
Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Foodwatch spant rechtszaak aan tegen de Staat over separatorvlees

Foodwatch spant rechtszaak aan tegen de Staat over separatorvlees

Voedselwaakhond foodwatch start een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omtrent separatorvlees, ook wel “pink slime” genoemd. Volgens foodwatch maakt de Staat niet duidelijk in welke producten separatorvlees zit, breekt de Staat de Europese wet en heeft de NVWA geen mensen en middelen om toezicht te houden en in te grijpen als er iets grondig misgaat.