Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

groente

Beeld: Pixabay

Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen lanceert foodwatch een voedselstemwijzer waarin je per partij ziet wat ze beloven over zaken rondom gezondere voeding. Om ervoor te zorgen dat partijen zich aan hun beloftes houden, start de organisatie een e-mailactie.

Voedingswaakhond foodwatch vroeg zich af wat politieke partijen in hun verkiezingsprogramma's beloven met betrekking tot voedsel. De organisatie stelde een voedselstemwijzer samen, die per zittende partij aangeeft wat ze beloven over zaken zoals: wettelijke normen rondom zout- en suikergehaltes, marketing van ongezond voedsel gericht op kinderen, hogere btw-tarieven op ongezond voedsel en minder of geen btw op groente en fruit.

voedselstemwijzer

Klik hier voor de tabel in groter formaat

Partij voor de Dieren komt als beste uit de bus en voldoet aan alle normen. PvdA krijgt 6 van de 7 vinkjes. Voor D66 zijn dat er 5 en GroenLinks, Christenunie, SP en 50Plus beloven te voldoen aan 4 van de 7 opgestelde normen. De rest van de zittende partijen (VVD, CDA, SGP, Denk en FvD) voldoet aan 2 of 3 normen, behalve PVV die slechts 1 vinkje aftikt. Nieuwe partijen zoals BIJ1 en Volt zijn niet meegenomen in de analyse.

Succesvolle campagnes

Sinds 2017 voert foodwatch campagne voor de afschaffing van btw op groente en fruit. 120.000 consumenten hebben sindsdien via een e-mailactie Kamerleden opgeroepen tot de afschaffing. In de meeste verkiezingsprogramma's is de btw op groente en fruit inmiddels opgenomen. Foodwatch noemt het in haar persbericht een grote omwenteling en overwinning. Daarnaast voerde de voedingswaakhond campagnes tegen kindermarketing, voor een suikertaks en voor een sterkere NVWA en ook die onderwerpen komen nu bij veel politieke partijen aan bod. "We zien ook dat verschillende maatschappelijke organisaties onze eisen overnemen", aldus foodwatch.

E-mailactie

De organisatie brengt alle foodwatch-campagnepunten samen in het Offensief voor onze Gezondheid, "om erover te waken dat de mooie verkiezingsbeloften niet bij loze beloften blijven." Daarmee roepen ze partijen op om straks ook echt wettelijke en financiële maatregelen voor een gezonde voedselomgeving te gaan doorvoeren. Meer informatie over het offensief en de eisen die foodwatch stelt vind je via de website van foodwatch.

Lees ook
Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.

Landbouwdebat op 24 februari live te volgen

Landbouwdebat op 24 februari live te volgen

Woensdag 24 februari vindt het nationale verkiezingsdebat plaats over de politieke toekomst van de Nederlandse landbouw, in relatie met natuur, de uitdagingen van de klimaatcrisis en de rol van voeding op de gezondheid.

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr start een nieuwe beweging "voor en door groentefans": Team Groente. Het bedrijf wil mensen inspireren om meer groente en minder vlees te eten, "voor henzelf én voor de planeet", aldus het persbericht van Knorr.