Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

groente

Beeld: Pixabay

Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen lanceert foodwatch een voedselstemwijzer waarin je per partij ziet wat ze beloven over zaken rondom gezondere voeding. Om ervoor te zorgen dat partijen zich aan hun beloftes houden, start de organisatie een e-mailactie.

Voedingswaakhond foodwatch vroeg zich af wat politieke partijen in hun verkiezingsprogramma's beloven met betrekking tot voedsel. De organisatie stelde een voedselstemwijzer samen, die per zittende partij aangeeft wat ze beloven over zaken zoals: wettelijke normen rondom zout- en suikergehaltes, marketing van ongezond voedsel gericht op kinderen, hogere btw-tarieven op ongezond voedsel en minder of geen btw op groente en fruit.

voedselstemwijzer

Klik hier voor de tabel in groter formaat

Partij voor de Dieren komt als beste uit de bus en voldoet aan alle normen. PvdA krijgt 6 van de 7 vinkjes. Voor D66 zijn dat er 5 en GroenLinks, Christenunie, SP en 50Plus beloven te voldoen aan 4 van de 7 opgestelde normen. De rest van de zittende partijen (VVD, CDA, SGP, Denk en FvD) voldoet aan 2 of 3 normen, behalve PVV die slechts 1 vinkje aftikt. Nieuwe partijen zoals BIJ1 en Volt zijn niet meegenomen in de analyse.

Succesvolle campagnes

Sinds 2017 voert foodwatch campagne voor de afschaffing van btw op groente en fruit. 120.000 consumenten hebben sindsdien via een e-mailactie Kamerleden opgeroepen tot de afschaffing. In de meeste verkiezingsprogramma's is de btw op groente en fruit inmiddels opgenomen. Foodwatch noemt het in haar persbericht een grote omwenteling en overwinning. Daarnaast voerde de voedingswaakhond campagnes tegen kindermarketing, voor een suikertaks en voor een sterkere NVWA en ook die onderwerpen komen nu bij veel politieke partijen aan bod. "We zien ook dat verschillende maatschappelijke organisaties onze eisen overnemen", aldus foodwatch.

E-mailactie

De organisatie brengt alle foodwatch-campagnepunten samen in het Offensief voor onze Gezondheid, "om erover te waken dat de mooie verkiezingsbeloften niet bij loze beloften blijven." Daarmee roepen ze partijen op om straks ook echt wettelijke en financiële maatregelen voor een gezonde voedselomgeving te gaan doorvoeren. Meer informatie over het offensief en de eisen die foodwatch stelt vind je via de website van foodwatch.

Lees ook
Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. Alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen kunnen ze investeren in de toekomst en onduurzame praktijken zoals kinderarbeid voorkomen. De campagne richt zich specifiek...

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren