Foodwatch: ‘Meer transparantie nodig bij krimpflatie voedingsmiddelen’

28 februari 2023 Redactie Food

Consumentenorganisatie Foodwatch is een nieuwe actie gestart waarin wordt geëist dat voedselproducenten en supermarkten duidelijker op de verpakking moeten communiceren wanneer een levensmiddel qua inhoud minder is geworden. In de uitzending van consumentenprogramma Radar van maandag 27 februari gaf de voedselwaakhond tekst en uitleg over het actuele fenomeen krimpflatie.

Vanwege inflatie stijgen de prijzen voor boodschappen. Tegelijkertijd berekenen fabrikanten kostprijsstijgingen door in de prijs voor consumenten door de inhoud van verpakkingen te verminderen, waarbij de prijs per kilo of liter sterk stijgt. Voedselwaakhond Foodwatch vindt dit misleiding en eist meer transparantie. Volgens Foodwatch moeten fabrikanten prijsstijgingen en inhoudsverlagingen beter gaan communiceren. De voedselwaakhond eist heldere informatie op de voorkant van levensmiddelen, bij de schapkaartjes en ook in de webshop van supermarkten, met daarop de vermelding van alle wijzigingen.

Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: “Voedselfabrikanten zijn er altijd als de kippen bij om groots op de verpakking te zetten: ‘Nu 50 gram gratis!’, ‘Sterk in prijs verlaagd!’. Uit oogpunt van transparantie en wederkerigheid moet dit ook de andere kant op werken. Wij zouden graag ook slogans zien als: ‘Helaas, even 75 gram minder!’, ‘Nu 20% duurder door hoge grondstofkosten!’ Maar dit zie je vooralsnog niet op voedselverpakkingen staan.”

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

Een vijfde lichter

Foodwatch heeft op basis van tips uit hun achterban acht levensmiddelen nader onderzocht waarbij sprake is van krimpflatie. Het boodschappenwagentje met acht producten is het afgelopen half jaar bijna een vijfde lichter geworden en moest er een derde meer voor worden afgerekend. Foodwatch onderzocht deze producten:

  • Verkade Café Noir koekjes (72% duurder, 13% minder koek) 
  • Orangina (59% duurder, 7% minder frisdrank) 
  • HEMA Aziatische mix (38% duurder per kilo, 27% minder zoutjes) 
  • Lay’s Paprika (36% duurder, 10% minder chips) 
  • Kellogg’s All-bran fruit’n fibre (33% duurder, 25% minder ontbijtgranen) 
  • Pickwick Engelse Melange voordeelpak (29% duurder, 20% minder thee) 
  • Parrano strooikaas (27% duurder, 12% minder kaas) 
  • AH Biologische pesto (22% duurder, 11% minder pesto) 

Frank Lindner: “Zeker gezien de nog altijd torenhoge omzetten en winsten die voedselfabrikanten en supermarkten maken is dit extra opvallend. Het lijkt alsof de kostenstijgingen - mochten die al zo hoog zijn - vaak in z’n geheel worden afgewikkeld op de consument. En haast nooit op de aandeelhouders.”

Oproep tot actie

Om levensmiddelenfabrikanten op te roepen om meer transparant te zijn over prijsstijgingen en inhoudsverlagingen is Foodwatch een actie gestart. Mensen worden gevraagd om via de site van de consumentenorganisatie mee te doen en een protestmail te sturen. Hiermee wordt bij de fabrikanten van de acht producten en bij sectororganisaties CBL (supermarkten) en FNLI (levensmiddelenfabrikanten) geëist om meer transparantie en prijsinformatie op de voorkant van voedingsmiddelen.

Bron: Foodwatch

Altijd op de hoogte blijven?