Foodwatch slaat groot alarm tegen kleine slordigheden AH en Jumbo

EVMI_Oorsprongsaanduiding groente en fruit

Foodwatch startte 31 juli een klachtenprocedure tegen Albert Heijn en Jumbo vanwege fouten in de oorsprongsaanduiding van hun groente en fruit. Groot alarm, want er stond 'Chili' bij pruimen uit Nederland. Een foutje, zegt Albert Heijn.

Door Lin Batten - Foodlog

Het viel op dat Albert Heijn pruimen verkocht in de bonus uit Chili, tijdens de te-kleine-pruimen-actie van boer Kees uit Zeeland. AH gaf meteen toe dat de oorsprong van de pruimen onjuist was aangegeven: de pruimen kwamen uit Nederland. Chili was een vergissing.

Meer had Foodwatch niet nodig. De voedselwaakhond ging aan de slag met steekproeven bij AH en Jumbo. Daaruit bleek dat de oorsprongsaanduiding op de schappen niet altijd overeenkomt met de verpakkingen of kratten waar de producten in worden aangeboden. Hollandse paprika's kunnen 'uit Israël' heten.

Dom natuurlijk, maar zou het opzet zijn?

“Wij informeren klanten altijd over het land van herkomst,” laat Albert Heijn ons per mail weten. “Als het product een verpakking met etiket heeft, staat het land van herkomst op het etiket. Bij producten die niet in een verpakking zitten of verpakte producten zonder etiket (zoals de paprika waar Foodwatch aan refereert) staat op het schap waar het product vandaan komt. Met zo'n 550 groente- en fruitproducten en 900 winkels komt het voor dat op het schap per ongeluk onjuiste informatie staat. Wij doen ons best dit te voorkomen. Het kan altijd beter, daar werken we elke dag aan.”

Uit de steekproef van Foodwatch kwam een vijftiental aan verkeerd gelabelde groente- en fruitproducten naar voren. Slordig natuurlijk en commercieel dom. Zeker in het geval van Nederlandse producten. Hollands klinkt beter en betrouwbaarder.

Foto: Alf van Beem, Wikimedia

Lees ook
Onverpakte groente en fruit in het schap van Albert Heijn

Onverpakte groente en fruit in het schap van Albert Heijn

Vanaf komende week liggen diverse agf-producten zonder plastic verpakking in de schappen bij Albert Heijn. De supermarktketen doet een test van vijf weken om te zien wat er gebeurt met de kwaliteit en houdbaarheid van de producten. Albert Heijn maakt in ruim 100 winkels al gebruik van de ‘dry misting’ techniek: een verneveling waardoor...

Blockchain: belofte en werkelijkheid

Blockchain: belofte en werkelijkheid

Blockchain: volgens de goeroe ‘het nieuwe internet’, volgens de scepticus een ‘oplossing zonder probleem’. In de voedingsmiddelenindustrie omarmen steeds meer partijen blockchain als dé technologie die supply chains transparant, efficiënt en veilig gaat maken. Maar verwachten we niet teveel?  Ketens in de voedselsector...

Jumbo wil in Vlaanderen meer dan 100 winkels openen

Jumbo wil in Vlaanderen meer dan 100 winkels openen

Drie winkels wil supermarktketen Jumbo dit jaar in Vlaamstalig België openen. De eerste moet in november open gaan, in het Limburgse Pelt. Daarna reiken de ambities hemelhoog: volgend jaar 12 à 15, en op termijn "meer dan honderd winkels in Vlaanderen", zegt Peter Isaac, managing director van Jumbo België, in een exclusief gesprek met...