Foodwatch start burgerinitiatief tegen kidsmarketing

AMSTERDAM - Consumentenorganisatie Foodwatch is een burgerinitiatief gestart voor een wet die de marketing gericht op kinderen van ongezonde producten verbiedt en een gezond aanbod stimuleert. Als 40.000 mensen de petitie tekenen, moet het voorstel in de Tweede Kamer worden behandeld.

"Nederland staat aan kop in Europa op het gebied van kindermarketing voor fastfood en deze tak groeit door, vorig jaar weer met 38 procent. Nederlandse kinderen zelf doen hun best, want zij bewegen meer dan hun ouders en ook meer dan kinderen tien jaar geleden. Toch steeg het percentage kinderen en jongeren met overgewicht in diezelfde periode", aldus een persverklaring van Foodwatch.

Zelfregulering

Levensmiddelenfabrikanten hebben afgesproken geen reclame meer te maken gericht op kinderen tot 7 jaar. Uit de jaarlijkse peiling van de regels rondom kinderen en reclame die de Stichting Reclame Code (SRC) in opdracht van de FNLI uitvoerde, blijkt dat ze zich daar ook aan houden. Uit de peiling, die in november werd gepubliceerd, bleek wel dat aanbieders van levensmiddelen zich meer bewust moeten worden van reclame-uitingen op hun websites. Ook voor marketing gericht op kinderen tussen de 7 en de 12 jaar zijn regels. Het merendeel van de bedrijven richt zich met reclame niet op deze leeftijdsgroep. Bedrijven die dit toch doen, dienen hun beleid toe te lichten op www.zorgvuldigereclame.nl. Een enkeling doet dat niet.

Foodwatch stelt echter dat de onderlinge afspraken van  bedrijven om zich niet te richten op kinderen jonger dan 7 jaar niet werken. In het  rapport Kindermarketing: onverantwoord en ongereguleerd constateert de organisatie dat  door de opmars van kindermarketing  Nederlandse kinderen steeds ongezonder worden en worden meer kinderen te zwaar zijn.  "Slechts 1 tot 2 procent krijgt de aanbevolen hoeveelheid verse groenten binnen. Nederlandse kinderen zijn in Europa kampioen fris drinken geworden: een halve liter per dag. Obesitas en overgewichtscijfers zijn de afgelopen jaren flink gestegen, zo is een op de vijf kinderen tussen de 10 en de 12 jaar te zwaar en een op de 17 obees."

Rood

Uit het in het rapport beschreven onderzoek blijkt dat van de 600 kinderproducten die in 12 supermarktketens werden gekocht 89 procent rood scoorde op het door Foodwatch gehanteerde verkeerslichtetiket, waarbij gekeken werd naar suiker, zout en (verzadigd) vet. Meestal bevatten de producten veel suiker. Een kwart van de producten scoorde 2  keer rood en 14 procent scoorde onvoldoendes op zowel suiker, zout als vet.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement