Foodwatch wil dat supermarkten verre leveranciers aanspreken op ‘verboden pesticiden’

EVMI_Foodwatch

Voedselwaakhond Foodwatch vraagt consumenten supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus onder druk te zetten om met een oplossing te komen voor 'verboden' pesticiden op groenten en vruchten van buiten de EU. Het gaat om resten van bestrijdingsmiddelen waarvan het gebruik in Europa verboden is, maar die toch bij controles aangetroffen worden op zowel alledaagse producten als boontjes uit Kenia als exotisch fruit als lychees uit China.

"Omdat de EU geen eisen kan stellen aan gebruik van pesticiden buiten de EU, is het ingewikkeld om via wetgeving Europese consumenten hiertegen te beschermen”, schrijft Foodwatch. Volgens Foodwatch levert het "driedubbele winst" op als supermarkten met hun leveranciers regelen dat zij deze middelen niet meer gebruiken: "de consument wordt beter beschermd, de boer aldaar hoeft niet met de meest risicovolle bestrijdingsmiddelen te werken en de Europese boer die al aan strengere eisen voldoet heeft een gelijkere concurrentiepositie," klinkt het.

Bron: Foodlog

Lees ook
Campagne voor meer groente en fruit

Campagne voor meer groente en fruit

We eten te weinig groente en fruit in Nederland. Daarom startte 17 juli de landelijke campagne Geef kleur door, waarmee je iemand kunt nomineren voor een kistje groente en fruit. Het doel is om consumenten, gemeenten en organisaties op te roepen om de leefomgeving meer kleur te geven met groenten en fruit.

EVMI lanceert digitaal magazine editie 3

EVMI lanceert digitaal magazine editie 3

De derde editie van EVMI van 2021 is nu te lezen als digitaal magazine. Blader online door diverse artikelen over het thema Voedselveiligheid én andere actuele onderwerpen uit de voedingsmiddelenindustrie.

FoodPersonality reikt FoodAwards uit

FoodPersonality reikt FoodAwards uit

FoodPersonality heeft bekend gemaakt wie de winnaars zijn van de FoodAwards 2021. Twintig producten kregen een award voor hun supermarktintroductie in het afgelopen jaar.