Foodwatch wil verbod op gezondheidsclaims

evmi-foodwatch

Consumentenorganisatie Foodwatch wil een verbod op gezondheidsclaims op voedingsmiddelen. Afschaffing van de claims is één van de punten uit het '15 puntenplan voor eerlijke etiketten'.

"Een enkel voedselproduct is geen medicijn. Veel gezondheidsclaims zijn misleidend en stimuleren consumenten niet tot een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Dit soort claims moet dan ook streng verboden worden", stelt Foodwatch.

Sinds medio december 2012 zijn in de EU slechts 222 generieke gezondheidsclaims toegestaan. Dat aantal bleef werd door de Europese voedselautoriteit EFSA wetenschappelijk bewezen geacht. Voedingsmiddelenbedrijven, brancheorganisaties en lidstaten hadden ruim 4000 claims ingediend.

15 puntenplan

Het 15 puntenplan richt zich naast gezondheidsclaims op de etiketteringsregels die half december 2014 in werking zijn getreden. Foodwatch zegt met het puntenplan te willen bereiken dat minister Schippers van VWS haar ambitie om misleidende marketing van voedselproducten aan te pakken zo snel mogelijk concreet maakt. Foodwatch roept Schippers op om zich ook op Europees niveau in te zetten voor het plan. Consumenten kunnen op de website van foodwatch een petitie tekenen om de actie te ondersteunen.

De nieuwe Europese etiketteringsregels laten volgens Foodwatch nog steeds te veel ruimte voor wat zij noemt misleiding. "Zo is de minimale lettergrootte EU-breed slechts 0,9 – 1,2 millimeter, wat voor oudere en slechtziende consumenten te klein is om te kunnen lezen. Daarnaast is onder andere het plan voor herkomstetikettering voor alle typen producten gesneuveld en kunnen voedselproducenten hun bewerkte producten nog steeds verantwoorder en mooier voordoen dan dat ze daadwerkelijk zijn."

Het plan bestaat uit de volgende 15 punten:

  1. Informatie gaat vóór reclame
  2. Leesbare letters van minimaal 2 millimeter
  3. Realistische afbeeldingen
  4. Werkelijke hoeveelheid van een aangeprezen ingrediënt vermelden
  5. Land of regio van herkomst aantonen
  6. Heldere informatie over voedingswaarden op de voorkant van de verpakking
  7. Heldere aanduiding van aroma's en additieven
  8. Transparantie over dierlijke ingrediënten en veehouderijsystemen
  9. Waterdichte etiketteringsplicht voor gentechplanten en -dieren
  10. Transparantie over productiemethode
  11. Alcoholpercentage altijd op het etiket vermelden
  12. Geen lege huls: minimumeisen voor de inhoud
  13. Verbod op de marketing van onverantwoorde kinderproducten
  14. Verbod op gezondheidsclaims
  15. Meer rechten voor consumenten(organisaties)

Lees ook:

Afgekeurde gezondheidsclaims vanaf nu illegaal (14 december 2012)

Lees ook
De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De jaarlijkse Foodwatch-‘prijs’ voor meest misleidende product ging naar De Kleine Keuken, voor hun chocopasta voor baby’s. Het bedrijf reageert via een persbericht op de aantijging. De chocopasta is niet misleidend, beweert de producent, want het is een veel minder ongezond alternatief voor reguliere chocoladepasta. De Kleine Keuken...

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren. ‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze...

Nominaties Gouden Windei 2019

Nominaties Gouden Windei 2019

De jaarlijkse publieksverkiezing van Foodwatch voor het meest misleidende voedingsproduct 2019 is weer begonnen. Acht genomineerde maken kans op Het Gouden Windei 2019.