Foodwatch wil verbod op gezondheidsclaims

Consumentenorganisatie Foodwatch wil een verbod op gezondheidsclaims op voedingsmiddelen. Afschaffing van de claims is één van de punten uit het '15 puntenplan voor eerlijke etiketten'.

"Een enkel voedselproduct is geen medicijn. Veel gezondheidsclaims zijn misleidend en stimuleren consumenten niet tot een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Dit soort claims moet dan ook streng verboden worden", stelt Foodwatch.

Sinds medio december 2012 zijn in de EU slechts 222 generieke gezondheidsclaims toegestaan. Dat aantal bleef werd door de Europese voedselautoriteit EFSA wetenschappelijk bewezen geacht. Voedingsmiddelenbedrijven, brancheorganisaties en lidstaten hadden ruim 4000 claims ingediend.

15 puntenplan

Het 15 puntenplan richt zich naast gezondheidsclaims op de etiketteringsregels die half december 2014 in werking zijn getreden. Foodwatch zegt met het puntenplan te willen bereiken dat minister Schippers van VWS haar ambitie om misleidende marketing van voedselproducten aan te pakken zo snel mogelijk concreet maakt. Foodwatch roept Schippers op om zich ook op Europees niveau in te zetten voor het plan. Consumenten kunnen op de website van foodwatch een petitie tekenen om de actie te ondersteunen.

De nieuwe Europese etiketteringsregels laten volgens Foodwatch nog steeds te veel ruimte voor wat zij noemt misleiding. "Zo is de minimale lettergrootte EU-breed slechts 0,9 – 1,2 millimeter, wat voor oudere en slechtziende consumenten te klein is om te kunnen lezen. Daarnaast is onder andere het plan voor herkomstetikettering voor alle typen producten gesneuveld en kunnen voedselproducenten hun bewerkte producten nog steeds verantwoorder en mooier voordoen dan dat ze daadwerkelijk zijn."

Het plan bestaat uit de volgende 15 punten:

  1. Informatie gaat vóór reclame
  2. Leesbare letters van minimaal 2 millimeter
  3. Realistische afbeeldingen
  4. Werkelijke hoeveelheid van een aangeprezen ingrediënt vermelden
  5. Land of regio van herkomst aantonen
  6. Heldere informatie over voedingswaarden op de voorkant van de verpakking
  7. Heldere aanduiding van aroma's en additieven
  8. Transparantie over dierlijke ingrediënten en veehouderijsystemen
  9. Waterdichte etiketteringsplicht voor gentechplanten en -dieren
  10. Transparantie over productiemethode
  11. Alcoholpercentage altijd op het etiket vermelden
  12. Geen lege huls: minimumeisen voor de inhoud
  13. Verbod op de marketing van onverantwoorde kinderproducten
  14. Verbod op gezondheidsclaims
  15. Meer rechten voor consumenten(organisaties)

Lees ook:

Afgekeurde gezondheidsclaims vanaf nu illegaal (14 december 2012)

Lees ook
Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Voedselwaakhond foodwatch heeft in verschillende Europese supermarkten de schappen van Knorr bouillonblokjes leeggehaald om consumenten te beschermen tegen gevaarlijke minerale oliën. Foodwatch beschuldigt fabrikant Unilever ervan de producten te blijven verkopen ondanks dat laboratoriumtests een verontreiniging met zogenaamde aromatische minerale oliën...

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.