Fransman wordt topman Delhaize België

ahold delhaize

Ahold Delhaize vervangt de topman van Delhaize België, Denis Knoops, na de tegenvallende prestaties van de supermarktketen in België. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers kondigde topman Dick Boer al striktere aansturing aan: "We gaan bij Delhaize meer doelen stellen en sturen op meetbare resultaten. De formules zullen een beetje vrijheid kwijtraken, maar men begrijpt dat dat nodig is voor een bedrijf van deze omvang".

Knoops wordt opgevolgd door de Fransman Xavier Piesvaux, die overkomt van de Canadese tak van de Amerikaanse supermarktketen Walmart, meldt financiële krant De Tijd. Volgens het Belgische retailvakblad Gondola laat de vervanging vooral zien dat "Ahold de touwtjes strak in handen neemt bij Delhaize."

Piesvaux zal gaan rapporteren aan Wouter Kolk, de baas van Albert Heijn, die operationeel directeur wordt van Ahold Delhaize voor België en Nederland. Per 2019 zal Kolk die functie gaan vervullen voor Europa en Indonesië. In de VS vertrekt Jennifer Carr-Smith, de CEO van Ahold Delhaize's internetsuper Peapod. Voor Carr-Smith is nog geen opvolger gevonden, schrijft Distrifood. In de VS is de markt voor online boodschappen op dit moment volop in beweging, nu Amazon en Walmart daar baanbrekende stappen zetten.

 
Lees ook
Belgisch brood bakken op Mars

Belgisch brood bakken op Mars

Zullen de eerste mensen die op Mars brood bakken en eten dat doen dankzij een Belgische doorbraak? Dat is de uitdaging voor het SpaceBakery-project , een uniek consortium dat uit zeven Belgische organisaties bestaat en door de bakkerij-, banket- en chocoladedeskundigengroep Puratos geleid wordt. Inmiddels is er een budget van meer dan 6,3 miljoen euro...

Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Vandaag presenteerde Ahold Delhaize zijn resultaten over het tweede kwartaal. De winst van het supermarktconcern is met 18 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks bleef er onder de streep nog altijd 334 miljoen euro winst over.

Belgen kopen steeds vaker voedsel over de grens

Belgen kopen steeds vaker voedsel over de grens

De Belgische levensmiddelensector vertegenwoordigd door de Fevia, de brancheorganisatie van levensmiddelenfabrikanten, maakt zich zorgen. Voor het eerst in tien jaar blijken de omzet en investeringen van voedselfabrikanten terug te lopen.