FrieslandCampina: Aldi en Lidl geen ‘no go’ meer

Bas-roelofs

AMERSFOORT - FrieslandCampina sluit Aldi en Lidl niet langer uit als verkoopkanaal voor het eigen assortiment. Directeur Bas Roelofs wil zijn waar de koper is en zegt dat die zeker ook bij de Aldi en Lidl koopt.

Roelofs, director sales & shopper marketing van FrieslandCampina, meldt dit in het rapport Top Topics 2014 FMCG Nederland van FNLI en GfK.

Nieuwe vormen

Volgens hem bestaat de klassieke vorm van hard discount niet langer meer, meldt Distrifood. “Aldi heeft A-merken toegevoegd in zijn assortiment, Lidl is enorm gegroeid qua service en communicatie. Dit zorgt voor nieuwe vormen van concurrentie. Ik zeg niet dat we nooit bij Aldi of Lidl zullen staan. We willen zijn waar onze shopper is en die koopt zeker ook bij Aldi en Lidl.”

Toch ziet Roelofs deze overgang buiten het bestaande verkoopkanaal nog niet snel gebeuren. “Ik groei op korte termijn liever bij de spelers waar we nu distributie en trouwe kopers hebben. Daar zie ik voldoende aanknopingspunten.”

Leren van concurrent

Volgens Roelofs kijken Nederlandse fabrikanten overigens te veel naar zichzelf en de retailers waarmee ze samenwerken. De concurrentie wordt hierbij vergeten.  “Als er wel wordt gekeken naar concurrenten, is het vaak op een negatieve manier. Op veel vlakken kunnen we juist van elkaar leren.”

Volgens hem liggen er gezamenlijke belangen, die kansen bieden voor verduurzaming, maar ook in kosten, arbeidsmarkt en inkoop. “Het gaat om samen bereid te zijn kosten te drukken en milieubewuster te acteren.

Nieuwe ‘concurrenten’

Ook ziet hij dat consumenten de laatste tijd relatief meer uitgeven aan zaken als laptop, tablet en iTunes. In dat opzicht zijn ‘concurrenten’ volgens hem wellicht bedrijven als Apple en Google en niet de andere A-merkfabrikanten of retailers in de fast moving consumer goods.

Lees ook:

Lees ook
FrieslandCampina breidt lactoferrineproductie flink uit

FrieslandCampina breidt lactoferrineproductie flink uit

FrieslandCampina ingredients gaat de productie van lactoferrine uitbreiden van 10 naar 70 ton. Het bedrijf wil een strategische groei mogelijk maken in de segmenten ‘Early life nutrition’ en ‘Adult Nutrition’. FrieslandCampina wordt hiermee wereldwijd de grootste producent.

Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

De omzet bleef dit half jaar nagenoeg gelijk, maar de winst daalde met 37,2%. Als gevolg van de voorspelde recessie volgende jaren, verwacht FrieslandCampina de bedrijfsvoering te veranderen en de productiviteit te verhogen.

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

Zuivelproducent FrieslandCampina vervangt alle plastic rietjes in Europese drankverpakkingen met papieren alternatieven. Komend jaar zullen er meer dan 100 miljoen plastic rietjes worden vervangen op verpakkingen van onder meer de merken Fristi, Optimel en Chocomel. Om de papieren rietjes even functioneel te maken als de plastic variant moest een aantal...