FrieslandCampina: Aldi en Lidl geen ‘no go’ meer

17 maart 2014

AMERSFOORT - FrieslandCampina sluit Aldi en Lidl niet langer uit als verkoopkanaal voor het eigen assortiment. Directeur Bas Roelofs wil zijn waar de koper is en zegt dat die zeker ook bij de Aldi en Lidl koopt.

Roelofs, director sales & shopper marketing van FrieslandCampina, meldt dit in het rapport Top Topics 2014 FMCG Nederland van FNLI en GfK.

Nieuwe vormen

Volgens hem bestaat de klassieke vorm van hard discount niet langer meer, meldt Distrifood. “Aldi heeft A-merken toegevoegd in zijn assortiment, Lidl is enorm gegroeid qua service en communicatie. Dit zorgt voor nieuwe vormen van concurrentie. Ik zeg niet dat we nooit bij Aldi of Lidl zullen staan. We willen zijn waar onze shopper is en die koopt zeker ook bij Aldi en Lidl.”

Toch ziet Roelofs deze overgang buiten het bestaande verkoopkanaal nog niet snel gebeuren. “Ik groei op korte termijn liever bij de spelers waar we nu distributie en trouwe kopers hebben. Daar zie ik voldoende aanknopingspunten.”

Leren van concurrent

Volgens Roelofs kijken Nederlandse fabrikanten overigens te veel naar zichzelf en de retailers waarmee ze samenwerken. De concurrentie wordt hierbij vergeten.  “Als er wel wordt gekeken naar concurrenten, is het vaak op een negatieve manier. Op veel vlakken kunnen we juist van elkaar leren.”

Volgens hem liggen er gezamenlijke belangen, die kansen bieden voor verduurzaming, maar ook in kosten, arbeidsmarkt en inkoop. “Het gaat om samen bereid te zijn kosten te drukken en milieubewuster te acteren.

Nieuwe ‘concurrenten’

Ook ziet hij dat consumenten de laatste tijd relatief meer uitgeven aan zaken als laptop, tablet en iTunes. In dat opzicht zijn ‘concurrenten’ volgens hem wellicht bedrijven als Apple en Google en niet de andere A-merkfabrikanten of retailers in de fast moving consumer goods.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?