FrieslandCampina gaat voor 100% rPET

campina pet

Binnenkort bestaan alle PET-flessen die FrieslandCampina maakt uit volledig gerecycled materiaal (rPET). Daarnaast krijgt het etiket een door de Research & Development-afdeling ontwikkelde 'ritssluiting', zodat je deze eenvoudiger kan verwijderen.

Van wat voor materiaal het etiket dan wordt gemaakt, vermeldt het zuivelbedrijf niet. Verwijderen is nodig, omdat je de flessen anders niet kunt recyclen. Desondanks is Campina naar eigen zeggen het eerste bedrijf in de zuivelindustrie dat zijn flessen nagenoeg circulair maakt voor zijn merken in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Hongarije. In het persbericht laat Patrick van Baal, Global Director Packaging Development, weten dat Campina de ambitie heeft om volledig circulair te worden. "Daarom verhogen we het gerecyclede gehalte van onze PET-flessen van 20% naar 100%. Deze stap is cruciaal, want om onze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken, moeten alle verpakkingen eerst recyclebaar en/of herbruikbaar worden.”

De overstap is onderdeel van het duurzaamheidsprogramma 'Nourishing a better planet', met als doelstelling het gehele verpakkingsportfolio circulair en CO2-neutraal te maken en de hoeveelheid verpakkingsmateriaal tot een minimum te beperken. Door alle nieuwe PET-flessen te maken van oude PET-flessen, voorkomt Campina de productie van bijna 1,9 miljoen kilo aan nieuw plastic.

Lees ook
Circulaire oplossing voor mosselschelpen

Circulaire oplossing voor mosselschelpen

In Nederland gooien we jaarlijks zo'n 20 miljoen kilo lege mosselschelpen weg. Ontwerpster Marita Sauerwein ontwikkelde een circulaire methode waarmee deze schelpen hergebruikt kunnen worden.

Foodvalley Champions 2020 bekend

Foodvalley Champions 2020 bekend

De Nieuwe Melkboer, In Ovo en Grünten zijn uitgeroepen tot Foodvalley Champions 2020. De prijzen zijn uitgereikt tijdens de Foodvalley Summits in de categorieën Eiwittransitie, Circulaire AgriFood en Voeding en Gezondheid. De jury beoordeelde op het innovatie karakter van de bedrijven en de impact van de innovaties. De winnaars krijgen onder andere...

CoolBest richt zich, ondanks corona, op de ‘Out of Home’-markt

CoolBest richt zich, ondanks corona, op de ‘Out of Home’-markt

De Nederlandse drankenproducent CoolBest breidt het assortiment uit met meeneemverpakkingen van de drie populairste dranken. Het merk gaat zich voor het eerst richten op de ‘buiten de deur’-markt. De dranken zijn verpakt in 330mL PET flessen.