FrieslandCampina introduceert traceerbare babymelkpoeder in China

friso-fc

Met een intelligente verpakking maakt FrieslandCampina de gehele aanvoerketen van babymelkpoeder voor Chinezen inzichtelijk. De Nederlandse zuivelaar gaat hierover in zee met Kezzler, een Noors technologiebedrijf. 

FrieslandCampina produceert de babymelkproducten van het merk Friso in Nederland en exporteert het in winkelklare verpakkingen naar China. Vanwege de melamineschandalen in het verleden is fraude met melkpoeder een punt van aandacht voor Chinese consumenten. Wie kan garanderen dat het melkpoeder voor kinderen veilig is, heeft een streepje voor. Middels track and trace wil FrieslandCampina daarom de transparantie van de babylijn vergroten en vertrouwen opbouwen bij Chinese consumenten. 

De slimme verpakkingsoplossing heet TrackEasy en is, volgens Kezzler, de eerste en enige slimme verpakking. Chinese consumenten kunnen de producten van boer tot consument volgen. Op elk blik komt een unieke QR-code voor de traceerbaarheid. Door de code met de telefoon te scannen zien consumenten de reis van ‘gras-naar-glas’ van het product in hun hand. Naast het controleren van de authenticiteit en herkomst, zit in het blik een tweede code. Hiermee krijgt de consument toegang tot het loyaliteitsprogramma's en promoties. De TrackEasy oplossing is geïntegreerd in het populaire Chinese WeChat platform. Zo kan een Chinees het product direct vanuit de app scannen.

TrackEasy is half augustus in HonKong gelanceerd en wordt nu verder door China uitgerold. Ook de tracering van varkensvlees en verwerkte varkensvleesproducten door de gehele aanleveringsketen heen komt in China inmiddels op gang. In Nederland zijn we nog lang niet zover, hoewel de eerste stappen zijn gezet met het initiatief Freshupstream.

Bron: Foodlog, 03/09/2019

Lees ook
FrieslandCampina breidt lactoferrineproductie flink uit

FrieslandCampina breidt lactoferrineproductie flink uit

FrieslandCampina ingredients gaat de productie van lactoferrine uitbreiden van 10 naar 70 ton. Het bedrijf wil een strategische groei mogelijk maken in de segmenten ‘Early life nutrition’ en ‘Adult Nutrition’. FrieslandCampina wordt hiermee wereldwijd de grootste producent.

Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

De omzet bleef dit half jaar nagenoeg gelijk, maar de winst daalde met 37,2%. Als gevolg van de voorspelde recessie volgende jaren, verwacht FrieslandCampina de bedrijfsvoering te veranderen en de productiviteit te verhogen.

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

Zuivelproducent FrieslandCampina vervangt alle plastic rietjes in Europese drankverpakkingen met papieren alternatieven. Komend jaar zullen er meer dan 100 miljoen plastic rietjes worden vervangen op verpakkingen van onder meer de merken Fristi, Optimel en Chocomel. Om de papieren rietjes even functioneel te maken als de plastic variant moest een aantal...