FrieslandCampina introduceert traceerbare babymelkpoeder in China

friso-fc

Met een intelligente verpakking maakt FrieslandCampina de gehele aanvoerketen van babymelkpoeder voor Chinezen inzichtelijk. De Nederlandse zuivelaar gaat hierover in zee met Kezzler, een Noors technologiebedrijf. 

FrieslandCampina produceert de babymelkproducten van het merk Friso in Nederland en exporteert het in winkelklare verpakkingen naar China. Vanwege de melamineschandalen in het verleden is fraude met melkpoeder een punt van aandacht voor Chinese consumenten. Wie kan garanderen dat het melkpoeder voor kinderen veilig is, heeft een streepje voor. Middels track and trace wil FrieslandCampina daarom de transparantie van de babylijn vergroten en vertrouwen opbouwen bij Chinese consumenten. 

De slimme verpakkingsoplossing heet TrackEasy en is, volgens Kezzler, de eerste en enige slimme verpakking. Chinese consumenten kunnen de producten van boer tot consument volgen. Op elk blik komt een unieke QR-code voor de traceerbaarheid. Door de code met de telefoon te scannen zien consumenten de reis van ‘gras-naar-glas’ van het product in hun hand. Naast het controleren van de authenticiteit en herkomst, zit in het blik een tweede code. Hiermee krijgt de consument toegang tot het loyaliteitsprogramma's en promoties. De TrackEasy oplossing is geïntegreerd in het populaire Chinese WeChat platform. Zo kan een Chinees het product direct vanuit de app scannen.

TrackEasy is half augustus in HonKong gelanceerd en wordt nu verder door China uitgerold. Ook de tracering van varkensvlees en verwerkte varkensvleesproducten door de gehele aanleveringsketen heen komt in China inmiddels op gang. In Nederland zijn we nog lang niet zover, hoewel de eerste stappen zijn gezet met het initiatief Freshupstream.

Bron: Foodlog, 03/09/2019

Lees ook
FrieslandCampina stuurt Optimel de salademarkt op

FrieslandCampina stuurt Optimel de salademarkt op

Het nieuwste product van FrieslandCampina is een salade. Onder het merk Optimel brengt het bedrijf drie smaken salade op de markt, van het type dat je op een toastje doet. Hiermee springt de zuivelgrootmacht in een voor hen totaal nieuwe markt. FrieslandCampina speelt met dit nieuwe product in op de trend naar duurzaamheid en gezondheid, en op de...

FrieslandCampina werkt aan gezond en gebalanceerd assortiment

FrieslandCampina werkt aan gezond en gebalanceerd assortiment

FrieslandCampina kijkt kritisch naar de samenstelling van zijn producten. In 2018 voldeed 66% van de verkochte producten aan de Global Nutritional Standards (GNS). Over twee jaar moet minimaal 70 procent van de producten voldoen aan deze zelf-opgestelde voedingskundige criteria. De afgelopen jaren gaat het percentage dat voldoet aan de GNS structureel...

Lagere omzet en winst voor “getransformeerd” FrieslandCampina

Lagere omzet en winst voor “getransformeerd” FrieslandCampina

FrieslandCampina heeft in het jaar 2018 een omzet gedraaid van 11,6 miljard euro. Dat is 4,1% minder dan in het jaar 2017. Ook de winst was afgelopen jaar lager dan een jaar eerder. Door lagere opbrengsten van basiszuivel, stijgende concurrentie in kindervoeding in Azië en incidentele lasten bedroeg de winst 203 miljoen euro. Ondanks de dalende...