FrieslandCampina laat positieve halfjaarcijfers zien

landschap-koeien-unsplash

FrieslandCampina heeft de resultaten van de eerste helft van 2019 bekendgemaakt. Met een gestabiliseerde omzet en een kleine winstgroei ten opzichte van het eerste half jaar van 2018, zijn de cijfers voorzichtig positief.

FrieslandCampina’s omzet van het eerste half jaar komt uit op €5,7 miljard, en is daarmee ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. De winst is met 11% gestegen naar €121 miljoen. Het bedrijfsresultaat is met 18,6% toegenomen naar €210 miljoen. De verbeteringen zitten volgens het bedrijf vooral in de stijgende verkoop van kaas en de groei van de activiteiten in Afrika en Azië. Ook de daling van de melkaanvoer in Nederland droeg bij aan de winstverbetering door een lagere verwerking van verliesgevende basiszuivelproducten zoals boter en melkpoeder.

Melkveehouders

De melkaanvoer van de leden-melkveehouders is afgenomen met 268 miljoen kilo (-5,0%) tot 5.088 miljoen kilo. Dit komt deels doordat leden de coöperatie verlieten. Minder koeien als gevolg van beperkingen rond fosfaat (fosfaatwetgeving) in Nederland, beperkte voorraden (kuil)voer als gevolg van de droogte vorig jaar en hogere voerkosten speelden eveneens een rol. De boeren die wel bij de corporatie bleven zijn volgens FrieslandCampina iets beter af: de prijs die het bedrijf betaalt voor honderd kilo melk is met 3,2% gestegen naar €37,90.

Moeizaam

De voorzichtig positieve cijfers zijn misschien nog geen reden tot feest, maar na de negatieve resultaten van de afgelopen jaren is het voor FrieslandCampina een kleine overwinning. De nieuwe CEO Hein Schumacher voerde vorig jaar een aangepaste strategie door, waar flinke reorganisaties bij hoorden als ook een aantal overnames.

Lees ook
FrieslandCampina breidt lactoferrineproductie flink uit

FrieslandCampina breidt lactoferrineproductie flink uit

FrieslandCampina ingredients gaat de productie van lactoferrine uitbreiden van 10 naar 70 ton. Het bedrijf wil een strategische groei mogelijk maken in de segmenten ‘Early life nutrition’ en ‘Adult Nutrition’. FrieslandCampina wordt hiermee wereldwijd de grootste producent.

Lotus Bakeries groeit ondanks corona met 8,4%

Lotus Bakeries groeit ondanks corona met 8,4%

De omzet van Lotus Bakeries groeide het eerste half jaar van 2020 met 8,4% ten opzichte van 2019. Met name de Biscoff-lijn droeg de groei. Alle buiten-de-deur producten, zoals Snelle Jelles, verkochten slecht door corona-lockdowns.

Omzet Just Eat Takeaway.com groeit tot 1 miljard

Omzet Just Eat Takeaway.com groeit tot 1 miljard

De omzet van Just Eat Takeaway groeide met 44% in vergelijking met vorig jaar. Tegelijkertijd verzesvoudigde het verlies, met name door overnames. In Nederland groeide het aantal bestellingen met 24%.