FrieslandCampina laat positieve halfjaarcijfers zien

landschap-koeien-unsplash

FrieslandCampina heeft de resultaten van de eerste helft van 2019 bekendgemaakt. Met een gestabiliseerde omzet en een kleine winstgroei ten opzichte van het eerste half jaar van 2018, zijn de cijfers voorzichtig positief.

FrieslandCampina’s omzet van het eerste half jaar komt uit op €5,7 miljard, en is daarmee ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. De winst is met 11% gestegen naar €121 miljoen. Het bedrijfsresultaat is met 18,6% toegenomen naar €210 miljoen. De verbeteringen zitten volgens het bedrijf vooral in de stijgende verkoop van kaas en de groei van de activiteiten in Afrika en Azië. Ook de daling van de melkaanvoer in Nederland droeg bij aan de winstverbetering door een lagere verwerking van verliesgevende basiszuivelproducten zoals boter en melkpoeder.

Melkveehouders

De melkaanvoer van de leden-melkveehouders is afgenomen met 268 miljoen kilo (-5,0%) tot 5.088 miljoen kilo. Dit komt deels doordat leden de coöperatie verlieten. Minder koeien als gevolg van beperkingen rond fosfaat (fosfaatwetgeving) in Nederland, beperkte voorraden (kuil)voer als gevolg van de droogte vorig jaar en hogere voerkosten speelden eveneens een rol. De boeren die wel bij de corporatie bleven zijn volgens FrieslandCampina iets beter af: de prijs die het bedrijf betaalt voor honderd kilo melk is met 3,2% gestegen naar €37,90.

Moeizaam

De voorzichtig positieve cijfers zijn misschien nog geen reden tot feest, maar na de negatieve resultaten van de afgelopen jaren is het voor FrieslandCampina een kleine overwinning. De nieuwe CEO Hein Schumacher voerde vorig jaar een aangepaste strategie door, waar flinke reorganisaties bij hoorden als ook een aantal overnames.

Lees ook
FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

Zuivelproducent FrieslandCampina vervangt alle plastic rietjes in Europese drankverpakkingen met papieren alternatieven. Komend jaar zullen er meer dan 100 miljoen plastic rietjes worden vervangen op verpakkingen van onder meer de merken Fristi, Optimel en Chocomel. Om de papieren rietjes even functioneel te maken als de plastic variant moest een aantal...

De weg naar CO2-neutrale productie

De weg naar CO2-neutrale productie

Duurzame ambities vragen om inventiviteit, een lange adem en flinke investeringen in techniek. Drie koplopers vertellen over hun weg naar een CO2-neutrale foodfabriek. ‘Het is echt pionieren.’ Afbeelding: Biovergisters (Suiker Unie) Oregano, dille, witte en zwarte peper, foelie, nootmuskaat en kaneel zijn slechts een paar van de circa...

FrieslandCampina moet op de kleintjes letten

FrieslandCampina moet op de kleintjes letten

FrieslandCampina moet een strakke financiële discipline handhaven en de leden minder uitbetalen. Dat schrijft Boerderij, dat een kredietbeoordelaarsrapport van eind september opdook.