FrieslandCampina heeft de resultaten van de eerste helft van 2019 bekendgemaakt. Met een gestabiliseerde omzet en een kleine winstgroei ten opzichte van het eerste half jaar van 2018, zijn de cijfers voorzichtig positief.

FrieslandCampina’s omzet van het eerste half jaar komt uit op €5,7 miljard, en is daarmee ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. De winst is met 11% gestegen naar €121 miljoen. Het bedrijfsresultaat is met 18,6% toegenomen naar €210 miljoen. De verbeteringen zitten volgens het bedrijf vooral in de stijgende verkoop van kaas en de groei van de activiteiten in Afrika en Azië. Ook de daling van de melkaanvoer in Nederland droeg bij aan de winstverbetering door een lagere verwerking van verliesgevende basiszuivelproducten zoals boter en melkpoeder.

Melkveehouders

De melkaanvoer van de leden-melkveehouders is afgenomen met 268 miljoen kilo (-5,0%) tot 5.088 miljoen kilo. Dit komt deels doordat leden de coöperatie verlieten. Minder koeien als gevolg van beperkingen rond fosfaat (fosfaatwetgeving) in Nederland, beperkte voorraden (kuil)voer als gevolg van de droogte vorig jaar en hogere voerkosten speelden eveneens een rol. De boeren die wel bij de corporatie bleven zijn volgens FrieslandCampina iets beter af: de prijs die het bedrijf betaalt voor honderd kilo melk is met 3,2% gestegen naar €37,90.

Moeizaam

De voorzichtig positieve cijfers zijn misschien nog geen reden tot feest, maar na de negatieve resultaten van de afgelopen jaren is het voor FrieslandCampina een kleine overwinning. De nieuwe CEO Hein Schumacher voerde vorig jaar een aangepaste strategie door, waar flinke reorganisaties bij hoorden als ook een aantal overnames.

Altijd op de hoogte blijven?