FrieslandCampina richt Chinese joint venture op voor kindervoeding

9 oktober 2014

FrieslandCampina en Huishan Dairy hebben een joint venture opgericht voor een volledig geïntegreerde productieketen voor kindervoeding in China. Beide bedrijven krijgen een belang van 50 procent.

Nieuw merk

De twee bedrijven gaan met de joint venture een nieuw merk kindervoeding op de Chinese markt te introduceren. Onder dit nieuwe merk wordt kwaliteitskindervoeding geproduceerd, op basis van een volledig geïntegreerde keten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de productieketen van Huishan en de internationale kennis en ervaring van FrieslandCampina.

De joint venture wordt eigenaar van de moderne zuivelproductiefaciliteit van Huishan in Xiushui (Shenyang). De boerderijmelk wordt geleverd door de eigen melkveebedrijven van Huishan.

Beide bedrijven zetten de eigen activiteiten op het gebied van kindervoeding voort. Huishan blijft haar eigen merken op de markt brengen. FrieslandCampina blijft Friso zelfstandig in China op de markt brengen. De productie van Friso blijft exclusief in Nederland plaatsvinden.

Investering

FrieslandCampina investeert een bedrag van omgerekend circa 90 miljoen euro in een belang van 50 procent in de zuivelfabriek in Xiushui en koopt voor 24 miljoen euro aan Huishan-aandelen op de beurs van Hong Kong. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de plaatselijke en nationale overheidsinstanties.

Het is volgens FrieslandCampina de eerste joint venture tussen een Chinees en een buitenlands zuivelbedrijf die in China kindervoeding gaat produceren, vermarkten en distribueren.

Lees ook:

FrieslandCampina richt Chinese joint venture op voor kindervoeding (9 oktober 2014)

China groeimotor voor FrieslandCampina (13 maart 2014)

Altijd op de hoogte blijven?