FrieslandCampina stopt campagne na online kritiek

Een foodblog heeft ervoor gezorgd dat FrieslandCampina een marketingcampagne voor Appelsientje heeft afgebroken. Blogger Liesbeth Oerlemans uitte kritiek. Zij vond het niet terecht dat fruitsap werd vergeleken met fruit.

FrieslandCampina wilde in de campagne uitleggen dat Appelsientje uitsluitend fruitsap is. Er werd onder meer vermeld: ‘Wist je dat een glas Appelsientje Sinaasappel meetelt als je tweede portie fruit?’. Oerlemans stelt in haar blog dat dit ‘pertinent niet waar’ is.

“De WHO adviseert de vrije suikers zo veel mogelijk te beperken. Onder de vrije suikers vallen ook de mono- en disachariden in sap, ook als ze niet zijn toegevoegd (zoals in Appelsientje)”, meldt ze.

Zij stelt dan ook dat fruitsap, of dat nu zelfgeperst is of niet, géén vervanger is van fruit, onder andere omdat het minder verzadigt.

Zonder toevoegingen

FrieslandCampina gaf haar in een reactie aan te willen benadrukken dat fruitsap geperst fruit is, dus alleen voedingsstoffen uit fruit bevat, zonder verdere toevoegingen. “Fruitsap bevat daarom niet alleen de suikers uit fruit, maar ook van nature aanwezige vitaminen en mineralen, zoals vitamine C, foliumzuur en kalium”, aldus FrieslandCampina

Volgens Oerlemans weegt de hoeveelheid energie niet op tegen de hoeveelheid voedingsstoffen. “Verder staat in de Nieuwe Richtlijnen Goede Voeding ‘drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken’. Dat weten ze heus wel bij Appelsientje.”

'Niet de bedoeling'

FrieslandCampina trekt zich de kritiek aan, stopt de nog geplande advertenties en heeft ook de reclameposters uit de abri’s gehaald. Een woordvoerder van het zuivelconcern stelt dat het niet de bedoeling was, mensen op het verkeerde been te zetten.

“We zijn een toegankelijk bedrijf dat luistert naar kritiek. Niemand is gediend bij een discussie over de inhoud van ons product”, aldus de woordvoerder.

'Alle lof'

Oerlemans reageert dat FrieslandCampina alle lof verdient dat ze zo snel iets gedaan hebben met de kritiek.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Van suikerproducent tot suikerbietverwerker

Van suikerproducent tot suikerbietverwerker

Steeds meer voedselbedrijven weten waardevolle producten en materialen uit wat ooit hun restproducten waren te halen. Weinigen zijn hierin echter zo ver gevorderd als Royal Cosun.

SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%

SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%

Vanaf de lente van 2022 vernieuwt SPA de samenstelling van al hun frisdranken (bruisend en niet-bruisend). Voortaan bevatten de dranken 45 procent minder suiker en wordt er meer sap gebruikt. Ook krijgen alle frisdranken de benaming SPA Fruit.