FrieslandCampina stopt campagne na online kritiek

Een foodblog heeft ervoor gezorgd dat FrieslandCampina een marketingcampagne voor Appelsientje heeft afgebroken. Blogger Liesbeth Oerlemans uitte kritiek. Zij vond het niet terecht dat fruitsap werd vergeleken met fruit.

FrieslandCampina wilde in de campagne uitleggen dat Appelsientje uitsluitend fruitsap is. Er werd onder meer vermeld: ‘Wist je dat een glas Appelsientje Sinaasappel meetelt als je tweede portie fruit?’. Oerlemans stelt in haar blog dat dit ‘pertinent niet waar’ is.

“De WHO adviseert de vrije suikers zo veel mogelijk te beperken. Onder de vrije suikers vallen ook de mono- en disachariden in sap, ook als ze niet zijn toegevoegd (zoals in Appelsientje)”, meldt ze.

Zij stelt dan ook dat fruitsap, of dat nu zelfgeperst is of niet, géén vervanger is van fruit, onder andere omdat het minder verzadigt.

Zonder toevoegingen

FrieslandCampina gaf haar in een reactie aan te willen benadrukken dat fruitsap geperst fruit is, dus alleen voedingsstoffen uit fruit bevat, zonder verdere toevoegingen. “Fruitsap bevat daarom niet alleen de suikers uit fruit, maar ook van nature aanwezige vitaminen en mineralen, zoals vitamine C, foliumzuur en kalium”, aldus FrieslandCampina

Volgens Oerlemans weegt de hoeveelheid energie niet op tegen de hoeveelheid voedingsstoffen. “Verder staat in de Nieuwe Richtlijnen Goede Voeding ‘drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken’. Dat weten ze heus wel bij Appelsientje.”

'Niet de bedoeling'

FrieslandCampina trekt zich de kritiek aan, stopt de nog geplande advertenties en heeft ook de reclameposters uit de abri’s gehaald. Een woordvoerder van het zuivelconcern stelt dat het niet de bedoeling was, mensen op het verkeerde been te zetten.

“We zijn een toegankelijk bedrijf dat luistert naar kritiek. Niemand is gediend bij een discussie over de inhoud van ons product”, aldus de woordvoerder.

'Alle lof'

Oerlemans reageert dat FrieslandCampina alle lof verdient dat ze zo snel iets gedaan hebben met de kritiek.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
FAO: forse stijging prijzen voedsel

FAO: forse stijging prijzen voedsel

Hoewel de omikron-variant van het SARS-CoV-2 virus de prijzen van grondstoffen voor levensmiddelen iets lijkt te laten dalen, maakte de FAO deze week bekend dat de prijzen van verschillende basisproducten sinds een jaar fors zijn gestegen. De FAO-index van de voedselprijzen (FFPI) bereikte in november 2021 gemiddeld 134,4 punten, een stijging...

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

Tijdens het Horeca Expo in Gent op 21 november 2021 zijn de We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt. De jury beoordeelde het afgelopen jaar meer dan honderd restaurants in Nederland, België, Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten op het aandeel groenten en fruit op hun menu, net als op culinaire creativiteit, ecologische voetafdruk en verrassende...