FrieslandCampina vereenvoudigt organisatie

16 augustus 2017

FrieslandCampina wil de organisatie vereenvoudigen door vier nieuwe wereldwijde business groups te vormen. Zo wil het bedrijf slagvaardiger in spelen op marktontwikkelingen en beter kunnen innoveren op de strategische prioriteiten. De nieuwe structuur moet de onderneming zowel operationeel als commercieel verder verbeteren en zo duurzaam meer waarde voor de leden-melkveehouders realiseren.

De nieuwe organisatie wordt vanaf 1 januari 2018 operationeel. De Centrale Ondernemingsraad is met betrekking tot de voorgestelde wijzigingen om advies gevraagd.

Business groups

De nieuwe business groups zijn: Consumer Dairy, Specialised Nutrition, Ingredients en Basic Dairy. Consumer Dairy wordt samengesteld uit de bestaande business groups FrieslandCampina Europe, Middle East & Africa, FrieslandCampina Asia en de consumentgerichte activiteiten van FrieslandCampina Cheese, Butter & Milkpowder.

De nieuwe business group Specialised Nutrition gaat zich richten op speciale voeding, zoals kinder-, sport- en ouderenvoeding. Het belang van deze markten neemt toe voor FrieslandCampina.

De andere twee business groups richten zich op de business-to-business-markt. Ingredients gaat zich bezighouden met de productie en verkoop van ingrediënten. Basic Dairy neemt de productie en verkoop van standaardproducten als kaas, boter en melkpoeder voor de voedingsmiddelenindustrie en de retail op zich. Deze business group wordt ook verantwoordelijk voor het optimaliseren van de melkverwerking.

Executive leadership team

De nieuwe structuur betekent ook aanpassingen in de aansturing van de onderneming. De executive board wordt verkleind en er komt een executive leadership team. De executive board gaat bestaan uit de chief executive officer en de chief financial officer. Het executive leadership team bestaat uit twee leden van de executive board, de presidents van de vier nieuw te vormen business groups en de president van FrieslandCampina China.Ook gaat een aantal corporate functies zoals Human Resources, Research & Development en Corporate Supply Chain deel uitmaken van het executive leadership team.

Het executive leadership team bestaat vanaf 1 januari 2018 uit:

  • Chief executive officer - Roelof Joosten
  • Chief financial officer - Hein Schumacher
  • President Consumer Dairy - Roel van Neerbos
  • President Specialised Nutrition - Berndt Kodden
  • President Ingredients - Kathy Fortmann
  • President Basic Dairy - Hans Meeuwis
  • President FrieslandCampina China - Rahul Colaco

Piet Hilarides en Bas van den Berg

Twee leden van de huidige executive board Piet Hilarides en Bas van den Berg gaan FrieslandCampina aan het eind van het jaar verlaten> Tot die tijd blijven ze verantwoordelijk voor hun business groups.

Hilarides werkt 23 jaar bij de onderneming. Hij was onder meer lid van de concerndirectie van Campina. Na de fusie werd hij lid van de executive board van FrieslandCampina en chief operating officer van de business group Cheese, Butter & Milkpowder. In de afgelopen drie jaar was hij chief operating officer van de business group Consumer Products Asia, gevestigd in Singapore.

Van den Berg trad in 1994 in dienst. Hij was onder meer directeur van Campina Nederland. Na de fusie was hij managing director van Daily Fresh Products, van FrieslandCampina Malaysia, Singapore, Hong Kong, en van FrieslandCampina Benelux. In 2015 werd hij lid van de executive board en chief operating officer van de business group Cheese, Butter & Milkpowder.

Lees ook:

         

Altijd op de hoogte blijven?