Frisdrankmerk Exota weer op de markt

3 Veghelse ondernemers hebben Exota nieuw leven ingeblazen. Het roemruchte limonademerk stopte nadat tv-programma De Ombudsman in 1971 aandacht besteedde aan exploderende flessen. De vernieuwde Exota is kleinschalig geherintroduceerd, wederom in beugelfles en met ‘echte suiker’.

"Als je de dop eraf drukt, plopt-ie ook echt en zie je even een pluimpje koolzuurdamp opstijgen”, zegt bouwondernemer Stefan van de Ven in het Brabants Dagblad. De plop van de fles gaf volgens hem in de jaren 50 en 60 echt een feestmoment.

Samen met ijshandelaar Ton Verhoeven en uitbater Patric Brinkman heeft Van de Ven de merknaam op de kop getikt en het merk weer op de markt gebracht.

Eigen draai

De 3 ondernemers hebben een proefbatch van zo’n 60.000 flessen laten maken. Ze gebruiken overigens niet de originele receptuur, maar geven er een eigen draai aan. Er zit een ‘licht bruisje’ in en suiker. “We weten dat veel suiker ongezond is, maar dan moet je maar regelmatig je tanden poetsen”, stelt Van de Ven.

De limonade wordt geproduceerd bij het Franse Rième Boissons. Het etiket refereert aan de oude fles, al zijn er wel een aantal icoontjes toegevoegd. Te denken valt aan een tandborsteltje en een flesje met bloempje om aan te geven dat de beugelfles niet per se in de glasbak hoeft.

'Spontaan exploderen'

Ooit was Exota van Van Tuyn’s Limonadefabrieken uit Dongen marktleider in limonade gazeuzes. In de jaren 60 kalfde de belangstelling af. In 1971 kwam het merk negatief in het nieuws toen Vara consumentenprogramma De Ombudsman aandacht besteedde aan spontaan exploderende Exotaflessen.

Met name het filmpje deed veel stof opwaaien en zorgde ervoor dat de verkoop totaal instortte. In 1973 ging de limonadeproducent mede door de affaire failliet.

Later bleek het filmpje gemanipuleerd. Het betrof een sherryfles waar door TNO een kogel doorheen geschoten werd. Het leidde tot een jarenlang juridisch gevecht met de familie Van Thuyn. Pas in 1997 werd de Vara veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 7,7 miljoen gulden.

8 smaken

De ondernemers die nu met de vernieuwde Exota komen, hebben zelf 4 smaken geselecteerd. ”Maar onze kinderen kozen voor 4 andere smaken”, vertelt Van de Ven. “Geen ramp, dan doen we ze toch alle 8.”

Tijdens een vakbeurs voor de delicatessenbranche in Veghel had Exota een eigen stand om bezoekers te laten proeven van de limonade. Volgens Van de Ven mag de consument bepalen hoe het moet gaan smaken.

Lees ook:

   
Meer over
Lees ook
Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Frisdrank is ontworpen om verslavend te zijn, meent Gary Wenk, afdelingsdirecteur neuroscience aan de Ohio State University. Volgens hem kiezen producenten voor 'precies de juiste hoeveelheid zoetstof, cafeïne en koolzuur'. Wenk schreef ‘Your Brain on Food’ en zet zijn theorie over Cola uiteen tegenover CNN. In een blikje...

AB InBev investeert miljoenen in onderzoek naar cannabisdrankjes

AB InBev investeert miljoenen in onderzoek naar cannabisdrankjes

Brouwerijmultinational AB InBev gaat samenwerken met de cannabisproducent Tilray om onderzoek te doen naar cannabisdrankjes. AB InBev heeft interesse in niet-alcoholische dranken die de stoffen tetrahydrocannabinol (THC) en cannabidiol (CBD) bevatten. Met het onderzoek willen de multinationals inzicht krijgen in de technische en commerciële mogelijkheden...

30% minder suiker in frisdrank in 2025

30% minder suiker in frisdrank in 2025

Nederlandse frisdrankproducenten hebben nieuwe doelstellingen vastgesteld voor de vermindering van calorieën in dranken. Dit hebben de frisdrankproducenten aangekondigd in het kader van het Nationaal Preventieakkoord. In 2020 moet een reductie van 25% behaald worden ten opzichte van 2012, en in 2025 30%. De vereniging Frisdranken, Waters en Sappen...