Frisdrankmerk Exota weer op de markt

3 Veghelse ondernemers hebben Exota nieuw leven ingeblazen. Het roemruchte limonademerk stopte nadat tv-programma De Ombudsman in 1971 aandacht besteedde aan exploderende flessen. De vernieuwde Exota is kleinschalig geherintroduceerd, wederom in beugelfles en met ‘echte suiker’.

"Als je de dop eraf drukt, plopt-ie ook echt en zie je even een pluimpje koolzuurdamp opstijgen”, zegt bouwondernemer Stefan van de Ven in het Brabants Dagblad. De plop van de fles gaf volgens hem in de jaren 50 en 60 echt een feestmoment.

Samen met ijshandelaar Ton Verhoeven en uitbater Patric Brinkman heeft Van de Ven de merknaam op de kop getikt en het merk weer op de markt gebracht.

Eigen draai

De 3 ondernemers hebben een proefbatch van zo’n 60.000 flessen laten maken. Ze gebruiken overigens niet de originele receptuur, maar geven er een eigen draai aan. Er zit een ‘licht bruisje’ in en suiker. “We weten dat veel suiker ongezond is, maar dan moet je maar regelmatig je tanden poetsen”, stelt Van de Ven.

De limonade wordt geproduceerd bij het Franse Rième Boissons. Het etiket refereert aan de oude fles, al zijn er wel een aantal icoontjes toegevoegd. Te denken valt aan een tandborsteltje en een flesje met bloempje om aan te geven dat de beugelfles niet per se in de glasbak hoeft.

'Spontaan exploderen'

Ooit was Exota van Van Tuyn’s Limonadefabrieken uit Dongen marktleider in limonade gazeuzes. In de jaren 60 kalfde de belangstelling af. In 1971 kwam het merk negatief in het nieuws toen Vara consumentenprogramma De Ombudsman aandacht besteedde aan spontaan exploderende Exotaflessen.

Met name het filmpje deed veel stof opwaaien en zorgde ervoor dat de verkoop totaal instortte. In 1973 ging de limonadeproducent mede door de affaire failliet.

Later bleek het filmpje gemanipuleerd. Het betrof een sherryfles waar door TNO een kogel doorheen geschoten werd. Het leidde tot een jarenlang juridisch gevecht met de familie Van Thuyn. Pas in 1997 werd de Vara veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 7,7 miljoen gulden.

8 smaken

De ondernemers die nu met de vernieuwde Exota komen, hebben zelf 4 smaken geselecteerd. ”Maar onze kinderen kozen voor 4 andere smaken”, vertelt Van de Ven. “Geen ramp, dan doen we ze toch alle 8.”

Tijdens een vakbeurs voor de delicatessenbranche in Veghel had Exota een eigen stand om bezoekers te laten proeven van de limonade. Volgens Van de Ven mag de consument bepalen hoe het moet gaan smaken.

Lees ook:

   
Meer over
Lees ook
PepsiCo neemt afvalloze bruiswatermaker SodaStream over

PepsiCo neemt afvalloze bruiswatermaker SodaStream over

Frisdrankenfabrikant PepsiCo heeft $3,2 miljard (€2,8 miljard) over voor het Israëlische bedrijf SodaStream. Met de overname ontsluit PepsiCo een marktsegment waar het bedrijf nog niet actief was: dranken voor thuis. Door Cécile Janssen - Foodlog SodaStream maakt apparaten om thuis van gewoon kraanwater bruiswater te maken door er CO2 in te injecteren....

Coca-Cola lanceert doorzichtige cola in Japan

Coca-Cola lanceert doorzichtige cola in Japan

Coca-Cola lanceert in Japan een nieuwe colavariant: Coca-Cola Clear. Deze cola is doorzichtig, fris en zonder calorieën en kleurstoffen. De ontwikkeling van het zomerdrankje was een enorme uitdaging voor de Japanse producenten omdat Coca-Cola zijn smaak én kleur te danken heeft aan karamelextracten. Het heeft dan ook een jaar geduurd voordat Coca-Cola...

Foodwatch voert campagne voor suikertaks op frisdranken

Foodwatch voert campagne voor suikertaks op frisdranken

Foodwatch is gestart met een campagne voor de invoering van suikertaks op frisdranken. De opbrengst moet ten goede komen aan de verlaging van de zorgpremie. Zo betalen de frisdrankproducenten mee aan de oplopende zorgkosten die zij volgens de voedselwaakhond mede veroorzaken. "Een suikertaks laat op die manier ‘de vervuiler betalen’ en stimuleert tevens...